طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین برنامه نویس ها شود؟

بررسی این ادعا

بعضی از افراد معتقدند که به پایان دوران کدنویسی نزدیک هستیم. به زودی تمام کد ها به جای نوشته شدن توسط برنامه نویس ها، توسط کامپیوتر ها تولید خواهند شد و دیگر به برنامه نویسان نیازی نخواهد بود. یعنی هوش مصنوعی به جای برنامه نویسان.
حال ما جوانب مختلف این موضوع را بررسی میکنیم.

کد همیشه هست:

این حرف کاملا پوچ و خارج از منطق است. هرگز کد نویسی از بین نمیرود زیرا نمیتوان کد نشان دهنده ی جزئیات را نادیده گرفت یا خلاصه کرد. آنها باید کاملا مشخص باشند و مشخص کردن نیازمندی ها با چنان جزییاتی که یک ماشین بتواند آن ها را اجرا کند برنامه نویسی است و کار برنامه نویس ها است.

رشد زبان ها:

انتظار داریم که سطح انتزاع زبان ها به گسترش خود ادامه بدهد. همچنین انتظار داریم که تعداد زبان های مختص دامنه(domain-specific زبان هایی که برای محدوده خاصی از مسائل ساخته شده اند) رشد پیدا میکند. این مسئله خوب است اما باعث حذ فکد نمیشود.

نیاز ما:

در واقع تمام مشخصات نوشته شده در این زبان های سطح بالا و مختص دامنه کد هستند و همچنسن این کد نیاز دارد که سختگیرانه ، دقیق ، بیار رسمی و جزئی باشد تا یک ماشین بتواند آن را بفهمد و اجرا کند. بعضی افراد امید دارند که یک روز راهی برای ساختن ماشین هایی کشف کنند که میتوانند چیزی را که ما میخواهیم به جای چیزی که میگیوییم ، انجام بدهند.

احساسات مبهم ما:

این ماشین ها باید قادر باشند که آنقدر خوب ما را بفهمند که نیاز مندی های خاص و مبهم را به برنامه های کاملا قابل ارا که با دقت، آن نیازمندی ها را مرتفع می کنند ، ترجمه کنند. این اتفاق هیچ گاه نمی افتد. حتی انسان ها با تمام بینش و خلاقیتشان قادر به ساخت موفق سیستم ها از احساسات مبهم مشتریان نیستند.

رفع نیازمندی ها:

به خاطر داشته باشید که کد زبانی است که در نهایت با آن ، نیازمندی ها را بیان میکنیم. ممکن است ما زبان هایی بسازیم که به نیازمندی ها نزدیک تر باشند. ممکن است ما ابزار هایی بسازیم که به ما در براورده کردن و سرهمبندی این نیازمندی ها با ساختار های رسمی کمک کنند یا هوش مصنوعی به ما در کد نویسی کمک کند. اما هرگز دقت لازم را حذف نمیکنیم پس کد وجود دارد.

پس بنابراین شاید تکنولوژی آنقدر پیشرفت کند تا هوش مصنوعی بتواند برنامه نویسی کند، اما همیشه به یک برنامه نویس واقعی نیاز هست.