طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

اولین هکر دنیا کیست؟

Flat young hacker programmer with laptop hacks programms and site. Concept modern man character, network security. Vector illustration.

هک کردن یعنی چه ؟

هک کردن به معنای دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های کامپیوتری، شبکه‌های اینترنتی، برنامه‌ها و داده‌های مختلف است. افرادی که به این کار مشغول هستند، به عنوان هکر شناخته می‌شوند.

هکرها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی مانند نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری با استفاده از آسیب‌پذیری‌های امنیتی، کد نویسی بدافزار، فیشینگ، تحریف داده‌ها و … به اطلاعات حساس و مهم دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را به نفع خودشان به کار ببرند. این اطلاعات می‌توانند شامل اطلاعات شخصی، مالی، تجاری، صنعتی و حتی دولتی باشند.

هک کردن به دلیل خطراتی که برای امنیت و حریم خصوصی افراد و سازمان‌ها ایجاد می‌کند، به شدت محکوم شده است و در بسیاری از کشورها به عنوان جرم شناخته می‌شود.

در اوایل دهه ۱۹۶۰، هکرها شروع به تلاش برای نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی کردند.

در دهه ۱۹۸۰، با گسترش شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت، هکرها به دنبال دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی مردم و شرکت‌ها بودند. در این دهه، بسیاری از ابزارهای هک و نفوذ به شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری توسعه یافتند.

در دهه ۱۹۹۰، با گسترش اینترنت و افزایش تعداد کاربران، حملات هکرها نیز افزایش یافت. در این دهه، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ نیز هدف حملات هکرها بودند.

اولین هکر دنیا

اولین هکر دنیا به نام “جان دریپر” (John Draper) شناخته می‌شود. او در دهه ۱۹۷۰ میلادی با استفاده از یک دستگاه تلفن به نام “بلو باکس” (Blue Box)، که قابلیت تقلید شماره تلفن‌ها را داشت، توانست به سیستم تلفن‌های آمریکا نفوذ کند و به صورت رایگان تماس بگیرد. این دستگاه توسط دو هکر دیگر به نام‌های “استیو وزنیاک” (Steve Wozniak) و “کوین میتنیک” (Kevin Mitnick) نیز به کار گرفته شد.

دریپر در ادامه به همراه دیگر هکرها به توسعه و استفاده از دستگاه‌های دیگری برای نفوذ به سیستم‌های مختلف پرداخت. او در سال ۱۹۸۳ به دلیل نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری شرکت AT&T دستگیر شد و به دلیل این فعالیت‌ها به مدت ۵ سال در زندان به سر برد.

از آن زمان تاکنون، هکرها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، به نفوذ به سیستم‌های مختلف و دزدیدن اطلاعات حساس ادامه می‌دهند. اما جان دریپر به عنوان اولین هکر دنیا، همچنان به عنوان یکی از پیشگامان این حرکت شناخته می‌شود.

John Draper (جان دریپر)

جان دریپر (John Draper) که با نام مستعار “کاپیتان کرانچ” (Captain Crunch) شناخته می‌شود، یک هکر و فعال امنیتی آمریکایی است. او در ۱۳ مه ۱۹۴۴ در آمریکا به دنیا آمد. دریپر در دوران نوجوانی خود با استفاده از یک سیستم تلفنی با نام “بلو باکس” (Blue Box)، که قابلیت شبیه‌سازی شماره‌های تلفن را داشت، توانست به شبکه‌های تلفنی وارد شده و به صورت رایگان تماس بگیرد. این کار او را به یکی از اعضای بنیاد هکری “هوم برو” (Homebrew Computer Club) تبدیل کرد.

دریپر در سال ۱۹۷۱ به دلیل هک کردن سیستم‌های کامپیوتری شرکتی به نام “آی.بی.ام” (IBM) دستگیر شد و به زندان افتاد. پس از آزادی او، به عنوان مشاور امنیتی برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف فعالیت کرد و به ارائه خدمات امنیتی برای شرکت‌هایی مانند اپل، اوراکل و سیسکو مشغول شد.

دریپر همچنین در دوران فعالیت خود به عنوان یکی از بنیانگذاران انجمن امنیتی “میت نگز” (MIT Hacker) شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۹ به دلیل مشارکت در یکی از پروژه‌های امنیتی، جایزه “لجند امنیتی” (Legend of Security) را از انجمن امنیتی “دیف کان” (DEF CON) دریافت کرد.

KEVIN DAVID MITNICK (دیوید میتنیک)

دیوید میتنیک متولد 6 آگوست 1963 مشاور امنیت رایانه، نویسنده و هکر محکوم آمریکایی است. وی بیشتر به خاطر دستگیری مشهور در سال 1995 و پنج سال زندان به علت جرایم کامپیوتری شناخته شده است.

میتنیک در سن 12 سالی موفق شد با مهندسی اجتماعی سیستم کارت پانچ که در اتوبوس های لس آنجلس بود را دور بزند آن هم با برگه هایی که در سطل آشغال شرکت اتوبوس رانی پیدا میکرد.

اما برای اولین بار در سال 1979 در 16 سالگی به طور غیر مجاز به یک شبکه رایانه ای دسترسی پیدا کرد او وارد شبکه شرکت DEC شد و از نرم افزار این شرکت کپی برداری کرد جرمی که بخاطر آن به 12 ماه زندان و سه سال آزادی تحت نظر در سال 1988 محکوم شد.

تقریبا پایان دوران نظارت بوده که میتنیک کامپیوتر PACIFIC BELL را هک میکند و بعد از صدور قرار بازداشت فرار می کند و حدودا دو سال و نیم فراری به سر میبرد.

در تاریخ 15 فوریه 1995 میتنیک در آپارتمان خودش در کارولینای شمالی توسط FBI دستگیر میشود در حالی که در آپارتمانش بیشتر از صدها قطعه انواع دیوایس های هک شده وجود داشته است.

در نهایت میتنیک به دلیل فعالیت مجرمانه به 5 سال زندان محکوم میشود البته یک اتفاق خیلی جالب در زندان برایش میفتد و آن این است که بیشتر محکومیتش را در انفرادی میگذراند ، زیرا کارمندان زندان قاضی را متقاعد می کنند که او توانایی به راه انداختن جنگ هسته ای با سوت زدن پشت تلفن را دارد.