طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

تفاوت فرانت اند و بک اند

توسعه دهندگان Front-End بر روی آنچه کاربر می تواند ببیند کار می کنند در حالی که توسعه دهندگان back-end زیرساخت ها را پشتیبانی می کنند.

هر دوی این موارد مولفه های لازم برای یک برنامه کاربردی یا وب سایت با عملکرد بالا هستند.

به هر حال ، تعداد بسیاری ابزارها در بازار وجود دارد که هدف آنها کمک به توسعه دهندگان است ، بنابراین برای غیر تکنسین ها آسان است تصور کنند که تفاوت زیادی بین متخصصان فرانت اند و بک اند وجود ندارد .

توسعه دهندگان Front-End و Back-End به طور همزمان برای ایجاد سیستم های لازم برای عملکرد صحیح یک برنامه یا وب سایت کار می کنند. با این حال ، آنها نگرانی های مخالف هم دارند.

اصطلاح “front-end” به رابط کاربری اشاره دارد ، در حالی که “back-end” به معنی سرور ، برنامه و پایگاه داده است که در پشت صحنه کار می کنند تا اطلاعات را به کاربر تحویل دهند.

کاربر از طریق رابط کاربری درخواست را وارد می کند. سپس تأیید شده و به سرور منتقل می شود ، که داده های لازم را از پایگاه داده بیرون می کشد و برای کاربر ارسال می کند. در اینجا نگاهی دقیق تر به تفاوت توسعه front-end و back-end وجود دارد.

توسعه دهنده ی فرانت اند چیست؟
با استفاده از ترکیبی از فن آوری ها مانند Hypertext Markup Language (HTML) ، JavaScript و Cascading Style Sheets (CSS) ساخته شده است. توسعه دهندگان Front-end عناصر تجربه کاربر را در صفحه وب یا برنامه شامل دکمه ها ، منوها ، صفحات ، پیوندها ، گرافیک و موارد دیگر طراحی و ساخت می کنند. HTML Hypertext Markup Language هسته اصلی یک وب سایت است که طراحی و عملکرد کلی را ارائه می دهد. جدیدترین نسخه در اواخر سال 2017 منتشر شد و به HTML5.2 معروف است. نسخه به روز شده شامل ابزارهای بیشتری با هدف توسعه دهندگان برنامه های وب و همچنین تنظیمات انجام شده برای بهبود قابلیت همکاری است. CSS ، روشی دقیق و انعطاف پذیر برای ایجاد طراحی وب سایت های جذاب و تعاملی به توسعه دهندگان می دهد.
جاوا اسکریپت ، این زبان مبتنی بر رویداد برای ایجاد عناصر پویا در صفحات وب HTML ثابت مفید است. به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به عناصر جدا از صفحه اصلی HTML دسترسی داشته باشند و همچنین به رویدادهای سمت سرور پاسخ دهند. فریم ورک های فرانت مانند Angular ، Ember ، Backbone و React نیز محبوب هستند. این چارچوب ها به توسعه دهندگان اجازه می دهد بدون کاهش کیفیت ، تقاضای روزافزون برای نرم افزارهای سازمانی را دنبال کنند ، بنابراین آنها به عنوان ابزارهای استاندارد توسعه جایگاه خود را به دست می آورند.

یکی از چالش های اصلی توسعه front-end – که با نام “توسعه سمت مشتری” نیز شناخته می شود – سرعت سریع تغییر در ابزارها ، تکنیک ها و فن آوری های مورد استفاده برای ایجاد تجربه کاربر برای برنامه ها و وب سایت ها است. هدف ظاهراً ساده ی ایجاد یک رابط کاربری شفاف و آسان برای دنبال کردن ، به دلیل وضوح و اندازه صفحه نمایش رایانه های مختلف که گاهی اوقات بسیار متفاوت است ، دشوار است. وقتی اینترنت اشیا (IoT) در نظر گرفته می شود ، اوضاع پیچیده تر می شود. اندازه صفحه و اتصال شبکه اکنون تنوع گسترده تری دارند ، بنابراین توسعه دهندگان هنگام کار بر روی رابط های کاربری خود باید این نگرانی ها را حفظ کنند.

توسعه Back-End چیست؟
بک اند ، سمت سرور نیز نامیده می شود ، شامل سرور است که پایگاه داده ای که اطلاعات را سازمان می دهد ، فراهم می کند. به عنوان مثال ، هنگامی که مشتری کفش ها را در یک وب سایت مرور می کند ، در تعامل با قسمت جلویی آن است. بعد از اینکه کفش مورد نظر خود را انتخاب کرد ، آن را در سبد خرید قرار داد و اجازه خرید داد ، اطلاعات در داخل پایگاه داده ای که در سرور قرار دارد نگهداری می شود.
چند روز بعد وقتی مشتری وضعیت تحویل خود را بررسی می کند ، سرور اطلاعات مربوطه را می کشد ، آنها را با داده های ردیابی به روز می کند و آنها را از طریق front-end ارائه می دهد.

ابزار های بک اند
نگرانی اصلی توسعه دهندگان back-end ایجاد برنامه هایی است که بتوانند داده ها را در قسمت فرانت پیدا کرده و تحویل دهند. بسیاری از آنها از پایگاه داده های قابل اعتماد مانند Oracle ، Teradata ، Microsoft SQL Server ، IBM DB2 ، EnterpriseDB و SAP Sybase ASE استفاده می کنند. همچنین تعدادی پایگاه داده معروف دیگر از جمله MySQL ، NoSQL و PostgreSQL وجود دارد. انواع متنوعی از چارچوب ها و زبان ها برای کدگذاری برنامه وجود دارد ، مانند Ruby on Rails ، Java ، C ++ / C / C # ، Python و PHP. طی چند سال گذشته ارائه دهندگان خدمات Backend-as-a-Service (BaaS) در حال بالغ شدن به عنوان یک گزینه مناسب هستند. این برنامه ها به ویژه هنگام توسعه برنامه های تلفن همراه و کار در یک برنامه فشرده بسیار مفید هستند.

توسعه Full-Stack چیست؟
توسعه هر دو سیستم بک اند و فرنت اند به قدری تخصصی شده است که معمولاً یک توسعه دهنده تنها در یک مورد تخصص دارد. به عنوان یک قاعده کلی ، توسعه کامل برنامه توسط یک برنامه نویس یک راه حل عملی نیست. با این حال ، گاهی اوقات یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار سفارشی توسعه دهندگانی را در اختیار خواهد داشت که به هر دو طرف تبحر دارند ، که به عنوان یک توسعه دهنده Full stackشناخته می شوند. آنها بازیکنان قدرتمند تیمی هستند زیرا از دانش بالایی برای دیدن تصویر بزرگ برخوردار هستند و به آنها اجازه می دهند روش هایی را برای بهینه سازی روند کار یا حذف سد راه هایی که ممکن است باعث کند شدن سیستم شوند ، پیشنهاد دهند.