طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

ریچارد متیو استالمن

ریچارد متیو استالمن که بیشتر با نام مستعار RMS شناخته می شود یک آمریکایی طرفدار آزادی نرم افزار و برنامه نویس کامپیوتر است.
استالمن در استفاده از مفهوم کپی لفت به جای کپی رایت پیشگام است به نظر او خیلی چیزها در مجوزهای کپی‌رایت اضافه هستند.
استالمن در سال ۱۹۵۳ در شهر نیویورک به دنیا آمد. اولین تجربه کاری استالمن با کامپیوتر در دوران دبیرستان و در مرکز علمی idm بود. برای ساخت یک برنامه آنالیز عددی استخدام شده بود، کار خود را بعد از دو هفته تمام کرد و در باقی مدت یک ویرایشگر متن در html ساخت.

فرهنگ هکرها خرده فرهنگ مربوط به افرادی است که از چالش فکری غلبه خلاقیت بر محدودیت های سیستم های نرم افزاری برای دستیابی به نتایج عالی لذت می‌برند. استالمن در این باره می‌گوید این فرهنگ مربوط به کسانی است که می‌خواهند برنامه خودشان را به شیوه‌ای خلاقانه منتشر کنند.

استالمن بعد از فرهنگ هکرها می‌گوید اسم دنیایی من استالمن است اما من را RMS صدا کنید.

دیدگاه استالمن هوشمندی در اجرای یک برنامه به روش کاملا شگفت انگیز است دیدگاهی که اکثر ما به عنوان ورود غیرمجازی سرقت اطلاعات از آن یاد می کنیم.

استالمن از زندگی در هاروارد به اندازه‌ای راضی بوده که از آن به عنوان خانه اول خود یاد می کند برای تحصیلات کارشناسی ارشد به ام آی تی می رود و در آزمایشگاه هوش مصنوعی آنجا به RMS تبدیل می‌شود بعد از یک سال تحصیل در مقطع دکترا استالمن به عشق برنامه نویسی دکترا را رها میکند.

هدف استالمن از نرم‌افزار آزاد در قدم دوم حقوق کاربران و مشتریان نرم افزار است در قدم اول هدف از نرم افزار آزاد تهیه و توزیع نرم افزارهای بهتر با امکان ویرایش و تمام برنامه نویس ها در دنیا از با همین ایده است که ایشان مجوزی را به وجود می‌آورند (یک مکانیزم قانونی برای ویرایش و توزیع مجدد نرم‌افزارهای آزاد)