طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

فشرده سازی فایل ها به زبان ساده

همه ی ما با فایل هایی از نوع RAR و ZIP آشنا هستیم. دلیل آن واضح است ، فایل کم حجم تر از حالت عادی است و دانلود آن سریعتر است و فضای کمتری اشغال میکند.

اما چطور میشود چنین اتفاقی رخ دهد؟ چگونه فایل ها کم حجم میشوند؟ تا چه حد میشود فایل ها را کم حجم کرد ؟ آن حجم کم شده کجا میرود؟ این ها سوالاتی هستند که میخواهیم با هم آنها را در این مقاله بررسی کنیم و بگوییم به زبان ساده فشرده سازی چیست؟

نکته ی مهم در مورد فشرده سازی:

ما نمیتوانیم یک فایل را بی نهایت فشرده کنیم. یعنی انقدر فشرده کنیم که چیزی از آن باقی نماند. به طور کلی ما دو شکل فشرده سازی داریم : فشرده سازی با اتلاف و فشرده سازی بدون اتلاف

فشرده سازی با اتلاف (LOSSY)

اگر مایل باشید یک فیلم سینمایی ببینید حتما ترجیح شما تماشای آن فیلم با کیفیت HD یا FULL HD است. خیلی کم پیش بیاید یا اصلا اتفاق نیفتد که شما آن فیلم را با کیفیت 480 تماشا کنید. اما چرا؟ مطمئنم جواب شما این است که کیفیت 1080 کجا و کیفیت 480 کجا و دقیقا هم حق با شماست. این دقیقا مفهوم فشرده سازی با اتلاف است.

از بین رفتن کیفیت

نکته اساسی اینجاست که شما وقتی شروع می کنید با این روش فایل های خودتان را فشرده کنید. مجبور هستید بخشی از اطلاعات را از دست بدهید. در فایل های ویدئویی مخصوصا امکان ندارد شما بتوانید یک فیلم سینمایی را بدون فشرده سازی ارائه کنید ، چون حجم فایل اصلی آنقدر زیاد است که اصلا قابل انتقال نیست. پس به اجبار کیفیت فدای حجم میشود.

فشرده سازی بدون اتلاف ( LOSSLESS)

برای اینکه این نوع فشرده سازی را دقیقا متوجه شوید به مثال قبل توجه کنید. ما به جای نمایش 15 باکس رنگی تنها 7 باکس رنگی داریم و 5 تا عدد یعنی همان محتوا را با مقدار کمتری کاراکتر و شکل نمایش می دهیم. در این روش کیفیت را با ضریب بسیار خوبی حفظ می کنیم و در عین حال فایل ها را فشرده می کنیم. فرضا فایل های از نوع ZIP از این راه برای فشرده سازی استفاده می کنند.

از فرمت های شناخته شده با اتلاف که روزانه خیلی از آن استفاده میکنیم MP3 است. فرمت صوتی بسیار محبوبی که حجم بسیار کم و کیفیت خوبی دارد. اما برای صدا شما فرمت بدون اتلافی هم دارید به نام FLAC که واقعا صدای متفاوتی را به شما ارائه میکند. برای ویدئو یکی از مشهورترین فرمت ها H.264 که ما آن را بیشتر با نام MP4 می شناسیم. این فرمت مناسب برای انتشار محتوا در وب است چون فایل هایی با حجم پایین تولید می کند البته نسخه LOSSLESS هم دارد که فایل های آن واقعا حجیم است اما کیفیت خیلی زیادی دارد. نکته ای که باید متوجه باشید این است که در فرمت های با اتلاف مقداری از فایل شما از بین میرود و قابل بازگردانی نیست.حتی اگر فایل را به یک فرمت بدون اتلاف هم تبدیل کنید تنها حجم فایل زیاد شده و از نظر کیفی هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نمیشود.

نرم افزار Winrar از الگوریتم های اختصاصی ای استفاده می کند که اطلاعاتی از آن در دست نیست اما یک چیز را میشود با اطمینان گفت اگر شما یک فایل فرضا ویدئویی حجیم دارید به جای اینکه به فایلتان صدمه بزنید آن را با استفاده از Winrar فشرده کنید. و در مقصد دوباره از حالت فشرده خارج کنید تا با کمترین تغییرات برای شما نمایش داده بشود. نرم افزارهایی مثل winrar یا 7zip روش هایی کم خطر هستند.