طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

معنا و کاربرد هوش تجاری

هوش تجاری (business intelligence :BI)

از نرم افزار و خدمات استفاده می کند تا داده ها را به بینش عملی تبدیل کند.

ابزارهای BI (هوش تجاری یا هوش کسب و کار) ، مجموعه داده های در دسترس را تجزیه و تحلیل می کنند و یافته های تحلیلی را در قالب گزارش ها ، خلاصه ها ، داشبورد ، نمودارها و نقشه ها ارائه می دهند تا اطلاعات دقیق در مورد وضعیت تجارت را به کاربران نشان دهند.

نمونه های هوش تجاری

گزارش یک جنبه اصلی از هوش تجاری است و شاید داشبورد یک ابزار BI کهن باشد. داشبوردها میزبان برنامه های نرم افزاری هستند که به طور خودکار داده های موجود را به صورت نمودارهایی جمع می کنند که وضعیتی فوری از شرکت ابلاغ می کند.

BI صرفاً در مورد تهیه گزارش نیست، هوش تجاری به کاربران تجاری نمی گوید که چه کاری انجام دهند یا اگر دوره خاصی را طی کنند چه اتفاقی خواهد افتاد. در عوض ، BI با ساده سازی، راهی را به کاربر برای بررسی داده ها برای درک روند و دریافت بینش ارائه می دهد.

به عنوان مثال ، کریس هاگانز ، معاون عملیاتی WCI Consulting ، مشاوری متمرکز بر BI ، می گوید: شرکتی که می خواهد زنجیره تامین خود را بهتر مدیریت کند ، به قابلیت های BI برای تعیین محل تأخیر و وجود تغییرات در فرآیند حمل و نقل نیاز دارد.  این شرکت همچنین می تواند از قابلیت های BI خود برای کشف اینکه کدام محصول معمولاً با تأخیر تامین می شود یا در کدام نوع حمل و نقل تاخیر بیشتری رخ می دهد ، استفاده کند.

Cindi Howson ، معاون پژوهشی گارتنر ، یک شرکت تحقیق و مشاوره فناوری اطلاعات ، می گوید: موارد احتمالی استفاده از BI فراتر از معیارهای عملکرد تجاری، بهبود فروش و کاهش هزینه ها است. او به سیستم مدرسه کلمبوس ، اوهایو و موفقیت آن ها با استفاده از ابزار BI برای بررسی نقاط داده های متعدد – از میزان حضور و غیاب تا عملکرد دانش آموز – برای بهبود یادگیری دانش آموزان و نرخ فارغ التحصیلان دبیرستان اشاره می کند.

فروشندگان BI Tableau و G2 نیز نمونه های مشخصی از نحوه استفاده سازمانها از ابزارهای هوش تجاری برای استفاده ارائه می دهند:

یک سازمان تعاونی می تواند از BI برای پیگیری عضوگیری و حفظ عضو استفاده کند.
ابزارهای BI می توانند به طور خودکار گزارش های فروش و تحویل را از داده های CRM تولید کنند.
یک تیم فروش می تواند از BI برای ایجاد داشبوردی که نشان می دهد چشم انداز هر نماینده در خط فروش است ، استفاده کند.

هوش تجاری در مقابل تجزیه و تحلیل تجاری

چیزی که از این نمونه ها متوجه شده اید این است که آنها اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی کسب و کار یا سازمان ارائه می دهند: امروز چشم اندازهای فروش در کجا قرار دارند؟ چه تعداد عضو در این ماه از دست داده یا کسب کرده ایم؟ این امر به تمایز اصلی بین هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری اشاره می کند.

هوش تجاری توصیفی است ، به شما می گوید اکنون چه اتفاقی می افتد و در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است. از طرف دیگر ، تجزیه و تحلیل کسب و کار یک اصطلاح برای تکنیک های تجزیه و تحلیل داده است که پیش بینی می کند – یعنی می تواند به شما بگوید که در آینده چه اتفاقی می افتد – یعنی می تواند به شما بگوید که برای ایجاد نتایج بهتر، چه کاری باید انجام دهید.

در مقاله های بعد حتما به این موضوع می پردازیم.