طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

مهارت های مورد نیاز برنامه نویس شدن

مهارت ها به دو دسته مهارت های نرم (SOFT SKILLS ) و مهارت های سخت (HARD SKILLS)  تقسیم میشود مهارت های نرم شامل توانایی هایی میشوند که به افراد کمک میکنند تا در یک محیط و موقعیت به صورت کارآمد با دیگران در تعامل باشند.مهارت های سخت مهارت هایی هستند که قابل اندازه گیری بوده و در طول زمان با تمرین به دست می آیند برای مثال مهارت کار با فریم ورک های جاوا اسکریپت یک مهارت سخت است اما مهارت برنامه ریزی برای تحویل به موقع پروژه ها و انجام وظایف جزدسته مهارت های نرم قرار میگیرد.

در ادامه مهارت های نرم و سخت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس را برایتان نوشته ام تا بهتر بدانید چگونه برنامه نویسی را شروع کنید.

تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی

افرادی که میخواهند برنامه نویسی را به صورت حرفه ای و به عنوان شغل  انتخاب کنند باید به چند زبان اصلی در حوزه فعالیتی خودشان مسلط باشند چرا که دنیای تکنولوژی روزانه در حال تغییر است شما نیاز دارید به چند یا دو زبان برنامه نویسی را  به صورت کامل بلد باشید تا بتوانید در پروژه های به روز با تکنولوژی های متفاوت نیز همکاری کنید. اگر تازه میخواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید و نمیدانید بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است باید ااز قبل بدانید که میخواهید در چه حوزه ای از برنامه نویسی فعالیت کنید. برای مثال  به برنامه نویسی وب علاقه دارید یا به برنامه نویسی اندروید؟ اگر حوزه فعالیتی مورد علاقه تان را از ابتدا مشخص نکنید زمان بسیار زیادی را از دست میدهید چرا که  یادگیری هر زبان برنامه نویسی به زمان و انرژی زیادی احتیاج دارد پس برای اینکه مسیر یادگیری درستی را طی کنید ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

توانایی حل مسئله برای برنامه نویسی

حل مسائل در برنامه‌نویس ها یک مهارت نرم است که نیازمند توانایی‌های کلیدی از جمله تفکر تحلیلی، تفکر سیستماتیک و انتقادی و توانایی مدیریت زمان است. برای مثال، یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید بتواند مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و الگوریتم‌هایی برای حل آن‌ها ارائه دهد. این نیازمندی‌ها نشان دهنده اهمیت مهمترین مهارت یعنی توانایی حل مسائل برای یک برنامه‌نویس است. همچنین، مهارت در حل مسائل برای برنامه‌نویسان به انها در  ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه و کاربردی برای مشکلات پیچیده را کمک میکند. این مهارت انها را از رقبایشان متمایز کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا به سرعت و به‌صورت موثر ترکیبی از روش‌ها و تکنیک‌های متنوع را برای حل مسائل بکارگیرند.

مهارت‌های ارتباطی برای برنامه نویسی 

برنامه نویسان بیشتر زمان خود را جلو کامپیوتر و به صورت انفرادی میگذرانند با این حال برای دست یابی به موقعیت های شغلی متفاوت در شرکت ها و یا مشارکت در پروژه های بزرگ یا پیچیده باید توانایی ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ارتباط و تعامل سازنده با دیگر اعضای تیم برقرار کنید. اشتراک ‌گذاری کد و حل مشکل برنامه نویسی با کمک مهارت‌های ارتباطی عالی، به اجرای ایده‌ها و یافتن  بهترین  راه‌حل‌ها کمک می‌کند. بخصوص اگر برنامه نویسی را به عنوان شغلی برای مهاجرت انتخاب کرده اید حتما بر روی مهارت ارتباطی خود کار کنید.

تمرکز بالا برای برنامه نویسی 

مهارت تمرکز بالا یکی از مهمترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس حرفه‌ای است. توانایی تمرکز بالا به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا به شکل موثرتری بر روی  پروژه‌های خود کار کنند، خطاها  را بهبود ببخشند و به راحتی با مسائل پیچیده مواجه شوند. تمرکز بالا به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا به طور دقیق‌تر کد بنویسند. این توانایی  نه تنها  باعث افزایش کیفیت کدها میشود بلکه مشکلات فنی را کاهش می‌دهد.

آشنایی با زبان انگلیسی برای برنامه نویسی 

زبان انگلیسی فراگیرترین زبان مشترک بین تمامی علوم دنیا است و دانش برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. معروف ترین و  بهترین مدرسان برنامه نویسی در دنیا آموزش های برنامه نویسی خود را به زبان انگلیسی ارائه میدهند.همانطور برنامه نویسان سراسر دنیا به زبان انگلیسی تجربیات خودشان را در پلفتفرم ها ارائه میدهند و با دیگران به اشتراک میگذارند در نتیجه شما برای یادگیری برنامه نویسی و استفاده از تجربیات برنامه نویسان دنیا در انجمن ها باید به صورت نسبی با زبان انگلیسی آشنا باشید چراکه منابع فارسی برای برنامه نویسی محدود و قدیمی است.

انجمن StackOverflow یکی از بهترین انجمن ها برای برنامه نویس ها است.

 مدیریت زمان برای برنامه نویسی 

برنامه‌نویسان باید توانایی مدیریت زمان خود را داشته باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را در انجام و تحویل پروژه ها داشته باشند. یک برنامه‌نویس موفق باید بتواند وظایف مختلف خود را برنامه‌ریزی کرده و زمان‌بندی مناسبی برای انجام آنها داشته باشد. مدیریت زمان به آن‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن بر روی پروژه‌هایشان کار کنند و از وقت خود بهینه استفاده کنند. از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی مانند تقسیم زمان، اولویت بندی و استفاده از روش‌های مدیریت پروژه استفاده کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دهند و به موقع تحویل دهند.

جزئی نگری برای برنامه نویسی 

مهارت جزئی‌نگری یکی از مهارت‌های بسیار ارزشمند در جامعه برنامه‌نویسان است.خطاهای کوچک در کار برنامه‌نویسی تاثیرات غیرقابل انکاری بر روی نتیجه نهایی خواهند داشت. بنابراین توجه به جزئیات در برنامه‌نویسی ضروری است. یک برنامه نویس حرفه‌ای با دقت زیاد بر روی کدها، خطاهای احتمالی را تشخیص داده و راهکارهایی برای افزایش صحت آنها ارائه خواهد داد. برنامه‌نویسانی که از مهارت جزئی‌نگری بهره مند هستند، به راحتی می‌توانند کدهای بزرگ ‌را منطقی تقسیم کنند و از ماژولاریته و قابلیت‌استفاده مجدد بالا برای کدهایشان بهره‌مند شوند.

کنجکاوی و پیگیری برای برنامه نویسی

قطعا برایتان پیش آمده کدی را نوشته اید که دچار خطا شده است و یا در مسیر کدنویسی و یادگیری سوالات و اشکالاتی برایتان ایجاد  شده است و خودتان به تنهایی نمیتوانید آنها را حل کنید. بدون شك مهارت جستجوی اطلاعات در دنیای امروزه برای هر برنامه نویسی بسیار حیاتی است. به عنوان یک برنامه‌نویس، بهبود مهارت جست و جو و پیداکردن منابع معتبر و دقیق می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت کار و حل مسائل شما داشته باشد. این مهارت به حل مشکلات فنی کمک می‌کند

عشق به یادگیری برای برنامه نویسی 

دنیای فناوری به سرعت رشد می‌کند و بوسیله آن تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مداوماً تغییر می‌کنند. برای توانایی انطباق با این تغییرات، برنامه‌نویسان نیاز دارند که با عشق و اشتیاق به یادگیری، همیشه به روز باشند. همانطور که بالاتر اشاره شد برنامه‌نویسی درگیر حل مسائل پیچیده و چالش‌برانگیزی است. برنامه‌نویسانی که از یادگیری لذت می‌برند، توانایی بیشتری برای حل مسائل پیچیده دارند و به دنبال راه‌حل‌های نو و خلاقانه می‌گردند.