طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟(راهنمای جامع)

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی یعنی نوشتن و توسعه‌ی کدهای کامپیوتری که به کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌گوید که چگونه عمل کنند. این فرایند شامل طراحی، نوشتن، تست و اصلاح کد است. برنامه‌نویسان از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند Java، Python، C++ و غیره استفاده می‌کنند. این فعالیت ممکن است برای تولید نرم‌افزارها، وبسایت‌ها، برنامه‌های موبایل و…باشد.

برنامه نویس کیست و چه کاری انجام میدهد؟

برنامه‌نویس programmer فردی است که با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری را ایجاد و توسعه می‌دهد. این شخص ممکن است به طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل، نرم‌افزارهای کامپیوتری یا حتی سیستم‌های‌ مختلف‌، از جمله سیستم‌های عامل و رابط‌های برنامه‌نویسی (APIs) بپردازد.

وظایف برنامه نویس شامل موارد زیر است:

۱. طراحی، توسعه و تست نرم‌افزارها

۲. تحلیل نیازمندی‌ها و ارائه راه‌حل‌های بهینه برای مشکلات نرم‌افزاری

۳. نوشتن و تولید کد برنامه‌ها و نرم‌افزارها

۴. بررسی و تصحیح باگ‌ها و مشکلات فنی

۵. به‌روزرسانی و بهینه‌سازی نرم‌افزارها

۶. همکاری با تیم‌های مختلف شامل توسعه دهندگان، طراحان و مهندسین سخت‌افزار

۷. مدیریت و پشتیبانی از نرم‌افزارها

۸. برپایی و پیاده‌سازی سیستم‌های پایگاه‌داده

۹. همکاری با گرافیست‌ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم‌افزار تولیدی

چگونه برنامه نویس شویم؟

برای اینکه برنامه نویس شوید ابتدا باید خودتان را به درستی بشناسید برنامه نویسی شغلی است که به تلاش مستمر دارد. برنامه نویسی شغلی است که نیاز است ساعتهای طولانی برایش زمان صرف کنید و پشت سیستم باشید همچنین برای یادگیری ابتدایی این شغل باید زمان زیادی صرف آموزش دیدن زبانهای مختلفی بکنید.

برای اینکه تبدیل به یک برنامه نویس بشوید باید ویژگی شخصیت خاصی داشته باشید یک برنامه نویس شخصی است که به دارای ویژگی هایی مانند حل مسائل و تفکر تحلیلی، همکاری با دیگران، داشتن ابتکار و خلاقیت، قدرت بالای تمرکز و دقت در کار، توانایی یادگیری مفاهیم جدید، داشتن دقت و صبر برای رفع اشکالات و خطاها باشد.

اگرجوان هستید یا در دوره نوجوانی خود به سر میبرید و به ویژگی های شخصیتی خود به صورت کامل پی نبرده اید یا به خوبی نمیتوانید مسیر شغلیتان را انتخاب کنید میتوانید از تست های زیر کمک بگیرید.

انواع برنامه نویسی کدام اند؟

مسیرهای شغلی برنامه نویسی  کدام اند؟

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

چه موقعیت های شغلی برای برنامه نویسان در ایران وجود دارند؟

 

مقاله پیشنهادی :چطور سرعت سایت را افزایش دهیم؟

کدام زمینه از برنامه نویسی وب را دوست دارید؟

Back-end توسعه دهنده

یک توسعه‌دهندهٔ back-end مسئولیت طراحی، توسعه و نگهداری بخش‌هایی از یک نرم‌افزار یا وب سایت است که مستقیماً با سمت سرور و پردازش داده‌ها ارتباط دارد. این دسته از توسعه‌دهندگان عمدتاً با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python، Java، PHP، Ruby و … کار می‌کنند

این دسته از توسعه‌دهندگان عمدتاً با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python، Java، PHP، Ruby و … کار می‌کنند و از فریمورک‌ها و ابزارهایی مانند Django، Flask، Spring و Laravel برای توسعه برنامه‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند. مسئولیت اصلی یک توسعه‌دهنده back-end طراحی و پیاده‌سازی سمت سرور برنامه، پایگاه‌داده‌ها، منطق کسب و کار و ارتباطات سرور است

مقاله پیشنهادی:مسیریادگیری برنامه نویسی بک اند(Back-End)

Front-endتوسعه دهنده

یک توسعه‌دهنده front-end (یا همان توسعه‌دهنده رابط کاربری)، مسئول ایجاد و توسعه بخش‌های مرتبط با رابط کاربری یک وبسایت یا برنامه‌ی کاربردی است. وظایف اصلی یک توسعه‌دهنده front-end شامل:

  1. 1. طراحی و توسعه قسمت‌های واجی و تعاملی وبسایت یا برنامه‌ی کاربردی که کاربر با آن در ارتباط است.
  2. 2. استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML، CSS و JavaScript برای ایجاد صفحات وب و تجربه‌ی کاربری بهتر.
  3. 3. ایجاد رابط کاربری کاربرپسند و با تمرکز بر تجربه‌ی کاربری.
  4. 4. اطمینان از بهره‌وری و قابلیت اجرای صفحات وب در تمامی مرورگرها و دستگاه‌ها.
  5. 5. هماهنگی با تیم‌های طراحی و توسعه‌ی دیگر (مانند توسعه‌دهندگان back-end و طراحان UI/UX) برای ایجاد یک تجربه‌ی کاربری یکپارچه.
  6. استفاده از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های front-end مانند ReactJS، AngularJS یا Vue.js برای تسهیل و تسریع فرآیند توسعه.

مقاله پیشنهادی:چگونه برنامه نویس فرانت اند شویم؟

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

برنامه نویس وب کیست ؟

برنامه‌ نویسی وب به طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها یا وب‌اپلیکیشن‌ها می‌پردازد. برنامه‌نویسان وب از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML، CSS، JavaScript و PHP برای ایجاد صفحات وب و ارتباط با پایگاه‌داده‌ها استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند قسمت‌های مختلفی از سایت را توسعه دهند، از جمله قسمت‌های کاربری، پایگاه‌داده، لایه مدل و نمایش. از آنجا که وب رو به روبا فن‌آوری‌های مختلف است، برنامه‌نویسان وب نیز باید با مفاهیمی مانند طراحی واسط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX)، امنیت و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو آشنا باشند.

مقاله پیشنهادی:سئو محلی چیست و چه تاثیری بر روی کسب و کار من دارد؟

 معرفی تست های شخصیت شناسی

قبل ازاینکه تست های شخصیتی را بشناسیم باید بهتان بگویم که پاسخ این تست ها نشان دهنده تمام شخصیت شما نیست و نباید برای شناخت خودتان تنها به تست های شخصیت شناسی بسنده کنید. همچنین

انواع زبان های برنامه نویسی

 زبان Html

زبان HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای ایجاد وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. HTML مخفف “HyperText Markup Language” است و از تگ‌ها (علامت‌ها) برای توصیف محتوا و ساختار صفحات وب استفاده می‌کند. این زبان به مرورگر اینترنت می‌گوید که چگونه محتوا را نمایش دهد.

یک سند HTML از تگ‌های شروع و پایان تشکیل شده است که محتوا را درون آنها قرار می‌دهند. به عنوان مثال، تگ <html> برای نشان دادن شروع یک سند HTML و تگ </html> برای پایان آن استفاده می‌شود.

با استفاده از HTML، می‌توانید متن، تصاویر، پیوندها، جداول، فرم‌ها و دیگر المان‌های وب را یادگیری و ایجاد کنید. ترکیب HTML با زبان‌های دیگر مانند CSS برای استایل دهی و JavaScript برای افزودن عملکردهای پویا به وب‌سایت، به شما امکان می‌دهد تا صفحات وب زیبا و قوی ایجاد کنید.

 زبانCss

زبان CSS یا Cascading Style Sheets یکی از مهم‌ترین زبان‌های مورد استفاده در توسعه وب است. این زبان به طراحی وب‌سایت‌ها از نظر ظاهری کمک می‌کند. با استفاده از CSS، می‌توان ظاهر و استایل صفحات وب را شخصی‌سازی کرد.

CSS از انتخاب رنگ، تنظیم فونت، طرح‌بندی صفحه، انیمیشن، و ویژگی‌های دیگر برای ایجاد یک زیبایی و هماهنگی در طراحی صفحات وب استفاده می‌شود. همچنین از CSS برای واکنش‌گرا (responsive) کردن صفحات وب به اندازه صفحه نمایش و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

CSS به صورت خودکار با HTML و یا زبان‌های دیگر از طریق ویژگی‌های سلسله مراتبی (Cascading) هماهنگ می‌شود. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می دهد تا از یکپارچگی در استایل‌دهی صفحات وب بهره مند شوند.

معمولاً یک فایل جداگانه با پسوند .css به‌عنوان استایل‌شیت به HTML اضافه می‌شود. این فایل شامل تمام قوانین و دستورات استایل دهی برای یک وب‌سایت است.

مقاله پیشنهادی:بهترین فریم ورک های css کدام است؟

  زبان پی اچ پی (PHP)

زبان PHP یک زبان برنامه‌نویسی وب است که برای توسعه وبسایت‌ها و برنامه‌های وب استفاده می‌شود. PHP بصورت ابتدایی برای ایجاد صفحات وب پویا به‌کار می‌رود، اما در حال حاضر برای توسعه اپلیکیشن‌های وب بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان از سمت سرور برای پردازش داده‌ها و ساختاردهی صفحات وب استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:پیش نیاز یادگیری php چیست ؟یادگیری PHP را از کجا شروع کنیم؟

از جمله ویژگی‌های PHP می‌توان به سهولت یادگیری، پشتیبانی گسترده، ارتباط خوب با بانک‌های اطلاعاتی محبوب مانند MySQL و اکوسیستم بزرگی از فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها اشاره کرد.امروزه PHP در وب یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی به حساب می‌آید.

مقاله پیشنهادی:یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد؟

  زبان جاوا اسکریپت (JavaScript)

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب و برنامه‌نویسی مرورگرها استفاده می‌شود. این زبان ابتدا توسط شرکت نت‌اسکیپ به عنوان یک زبان اسکریپتی برای استفاده در مرورگرها معرفی شد، اما اکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب شناخته می‌شود. از JavaScript برای ایجاد افکت‌های تعاملی، برنامه‌های وب، اپلیکیشن‌ها و حتی برنامه‌های سمت سرور استفاده می‌شود. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سبک و دارای نحوی شیء‌گرا است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از JavaScript برای بهبود تجربه کاربری وبسایت‌ها، ایجاد برنامه‌های موبایل با استفاده از فریمورک‌هایی مانند React Native یا برای توسعه برنامه‌های سمت سرور با استفاده از فریمورک‌هایی مانند Node.js استفاده کنند.

جاوا (Java)

یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و چندمنظوره است که توسط شرکت Sun Microsystems (اکنون بخشی از شرکت Oracle) ابداع شد. این زبان از پرتابلیته، عملکرد و امنیت بالایی برخوردار است و به صورت گسترده در توسعه نرم‌افزارهای مختلف از جمله برنامه‌نویسی اندروید، توسعه وب و برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Java، قابلیت اجرای برنامه‌ها بر روی محیط مجازی Java (JVM) است که این امر از یک سو زبان را پرتابل می‌کند، به این معنی که برنامه‌های نوشته شده در Java به راحتی می‌توانند روی سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا شوند، و از سوی دیگر ایمنی و امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند.

همچنین، Java به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا طراحی شده است و از مبانی اصلی پلتفرم‌های مدرن و همچنین توسعه نرم‌افزارهای متحرک استفاده می‌کند. چرا که کد نوشته شده در Java را می‌توان بازسازی و توسعه داد و تغییرات در آن اعمال شود.

مقاله پیشنهادی:بهترین هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

در نهایت، Java یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار محبوب است و ابزارها و کتابخانه‌های فراوانی برای توسعه نرم‌افزارهای مختلف در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است.

سوئیفت (Swift)

زبان برنامه‌نویسی Swift، یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و مدرن است که توسط شرکت اپل به‌طور اختصاصی برای توسعه نرم‌افزارها و برنامه‌های iOS، macOS، watchOS و tvOS توسعه یافته است. Swift اولین‌بار در سال 2014 معرفی شد و جایگزین زبان برنامه‌نویسی Objective-C شد. این زبان برنامه‌نویسی به دلیل ساختار ساده، کد تمیز و قابل فهم، امنیت بالا، پرفورمنس خوب و پشتیبانی از برنامه‌نویسی توزیع‌شده (دیپلوی) برای برنامه‌های موبایل، توسعه داده خواهد شد.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

این زبان برنامه‌نویسی محبوبیت بسیاری در جامعه برنامه‌نویسان iOS و macOS بدست آورده و به لطف پشتیبانی شرکت اپل، به تدریج در حال گسترش به سایر دستگاه‌های این شرکت نیز است.

Solidity

زبان Solidity یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) بر روی پلتفرم Ethereum استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کامپیوتری هستند که به صورت خودکار توسط شبکه‌ی بلاکچین اجرا می‌شوند و امکان انجام تراکنش‌ها و اجرای قوانین مشخص شده در قراردادرا فراهم می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:روش های کسب درآمد از برنامه نویسی

Solidity ترکیبی از ویژگی‌ها و ساختارهای زبان‌های برنامه‌نویسی شبیه به JavaScript و C++ است. این زبان از قوانین و محدودیت‌های خاصی برای ایجاد قراردادهای هوشمند پیروی می‌کند و امکان تعریف توابع، متغیرها، مدیریت حساب‌های کاربری و ارسال و دریافت توکن‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.

استفاده از Solidity نیازمند مفهوم‌های کلیدی مانند مفهوم قرارداد‌های هوشمند، بلاکچین و توکن‌های دیجیتال است. این زبان اهمیت زیادی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان دارد و یک پلتفرم بسیار قدرتمند برای توسعه برنامه‌های قرارداد‌های هوشمند است

پایتون (Python)

پایتون به عنوان یک زبان تمام عیار و چند منظوره شناخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد برای توسعه وب، نرم‌افزارهای سیستمی، توسعه وب‌سایت، تحلیل داده، هوش مصنوعی، محاسبات علمی و موارد دیگر.

یکی از ویژگی‌های برجسته پایتون، خوانایی بالا و نحوه نوشتار کد‌های ساده و قابل فهم است. این زبان از   (indentation) برای تعیین بلاک‌های کد استفاده می‌کند که باعث می‌شود کدها به صورت زیبا و خواناتری نوشته شوند. پایتون همچنین یک مجموعه گسترده از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای انجام وظایف مختلف ارائه می‌دهد که این امر سرعت توسعه برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین، پایتون یک جامعه بزرگ و فعالی از توسعه‌دهندگان دارد که منابع آموزشی فراوانی را برای یادگیری و استفاده از زبان ارائه کرده‌اند. این زبان برنامه‌نویسی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان محسوب می‌شود.

مقاله پیشنهادی:چطور پایتون را یادبگیریم؟

روبی (Ruby)

زبان برنامه‌نویسی Ruby یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، دارای تاکید بر سادگی و قابلیت خواندن بالا است. Ruby زبان Ruby است که به دلیل استفاده آن توسط توسعه‌دهندگان Full-stack ویژگی‌هایی مانند دینامیک بودن، تایپ‌های داده‌ای پویا و مدیریت حافظه خودکار، Ruby را یکی از زبان‌های محبوب و استفاده شده در صنعت نرم‌افزار کرده‌اند.

نرم‌افزارهای معروفی مانند رامپ ، پادری و فایرفاکس با استفاده از Ruby توسعه یافته‌اند. همچنین چارچوب‌های معروفی مانند Ruby on Rails نیز از زبان Ruby برای توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب استفاده می‌کنند. این زبان به عنوان یکی از زبان‌های محبوب در بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب و نرم‌افزار شناخته می‌شود.

برای طراحی هوش مصنوعی از چه زبانی استفاده میشود؟

پایتون بهترین زبان برای هوش مصنوعی است. یادگیری پایتون آسان است، جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان دارد و دارای مجموعه گسترده‌ای از چارچوب‌ها، کتابخانه‌ها و پایگاه‌های کد است.

چگونه این زبانها را یاد بگیریم؟

برای یادگیری این زبانها اول باید زمینه کاریتان را مشخص کنید و به ترتیب شروع به یادگیری این زبانها کنید این برا بدانید که برای برنامه نویس شدن باید چندین زبان را یادبگیرید پس با برنامه قدم به قدم شروع به یادگیری کنید.

 برای یادگیری تمرین کنید

اگر ارزوی تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای راد دارید تمرین مداوم کلید رسیدن به روییتان است. یک نرم‌افزار ویرایش کد دانلود کنید و برنامه‌های خودتان را کد نویسی کنید.شروع به تمرین های خود اموز کنید بعد از ان که موفق به پیاده سازی یک سایت شدید وقت ان است که کاراموزی را شروع کنید تا در پروژه های واقعی قرار بگیرید.

مقاله پیشنهادی:معرفی 14 سایت برای تمرین برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان میبرد؟

هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال ندارد.مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به میزان علاقه و تمرین شما بستگی دارد هرچه زمان بیشتری برای یادگیری و تمرین بگذارید مدت زمان کمتری طول میکشد تا شما تبدیل به یک برنامه نویس شوید.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید 

کد نویس و برنامه نویس چه تفاوتی دارند؟

کدنویس و برنامه‌نویس هر دو با تولید کد برنامه‌های کامپیوتری سر و کار دارند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند.

کدنویس ممکن است به افرادی گفته شود که مسئولیت اصلی آن‌ها تنها تایپ یا نوشتن کد مربوط به یک برنامه است. آنها ممکن است به عنوان تایپیست کد یا همان “کدزن” شناخته شوند. از آنجایی که این افراد به طور عمده فقط کد نویسی می‌کنند و تصمیمات معماری یا طراحی برنامه را اتخاذ نمی‌کنند، حوزه فعالیت آنها به طور عمده در خطوط کد است

برنامه‌نویس از سوی دیگر کسی است که علاوه بر تایپ کردن کد، ممکن است در فرایند طراحی، توسعه و نگهداری نیز شرکت داشته باشد. برنامه‌نویسان به طور عمده به تفکر و طراحی‌های پیچیده‌تر نیاز دارند و مسئولیت‌های بیشتری در فرآیند تولید نرم‌افزار دارند. از این رو، برنامه‌نویسان گاهی به عنوان مهندس نرم‌افزار نیز شناخته می‌شوند.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

برای برنامه نویسی چه تحصیلاتی نیاز است؟

برای یادگیری برنامه نویسی شما احتیاج به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید اما در ابتدا باید مهارت های لازم در کامپیوتر و شناخت نرم افزارهای ابتدایی داشته باشید. اما اگر میخواهید برنامه نویس شوید میخواهید انتخاب رشته دانشگاهتان را انجام دهید باید وارد رشته های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات یا در کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش‌های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات وارد شوید. در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و در دانشگاه علمی کاربردی هم رشته کامپیوتر وجود دارد که با ورود به انها  می‌توانید شغل برنامه‌نویسی را انتخاب کنید.