طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

چگونه برنامه نویس فرانت اند شویم؟

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌ نویسی یعنی نوشتن و توسعه‌ ی کدهای کامپیوتری که به کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌گوید که چگونه عمل کنند. این فرایند شامل طراحی، نوشتن، تست و اصلاح کد است. برنامه‌نویسان از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند Java، Python، C++ و غیره استفاده می‌کنند. این فعالیت ممکن است برای تولید نرم‌افزارها، وبسایت‌ها، برنامه‌های موبایل و…باشد.

برنامه نویس فرانت اند چه وظایفی دارد؟

به بخش قابل مشاهده  یک سایت Front End میگویند. فرانت اند کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در ظاهر گرافیکی و بصری نمایش میدهد تا کاربر با درک درست تری از وبسایت استفاده کند و به راحتی به بخش های متفاوت سایت دسترسی داشته باشد. به برنامه نویسی که این وظایف را انجام میدهد Front-End Developer میگویند.افرادی که ذهن بصری قوی ترین دارند میتوانند وارد حوزه  Front End شوند.فرانت-اند در طراحی سایت و اپلیکیشن دقیقا همان فضایی است که کاربر با ان تعامل دارد .عناصری مانند باکس ها،دکمه،منوها،تیترها،تصاویر و…  طراحی و توسعه انها در دستان برنامه نویس فرانت-اند است.

تفاوت UI Designer و فرانت اند Front-End چیست

UI Designer  شخصی است که  اطلاعات جامعی در باره تجربه رابطه کاربری نیز دارد و هدفش طراحی یک طراحی رابط کاربری مناسب برای وبسایت یا  است البته ui designerها تنها طراحی وبسایت انجام نمیدهند بلکه طراحی اپ ،نرم افزار وهر آن چیزی که کاربر با آن سر و کار دارد در دستان طراح رابط کاربری است. در طراحی سایت  مسئول طراحی اجزای گرافیکی مانند دکمه‌ها، منوها، فضاها و رنگ‌ها  و طراحی  رابط کاربری جذاب و کارآمد در دستان ui designer است . طراحان کاربری معمولا از ابزار‌های گرافیکی مانند Adobe XD یا Sketch برای طراحی استفاده می‌کنند.

Front-End Developerبه عنوان یک برنامه‌نویس وب فعالیت می‌کند و به پیاده‌سازی طراحی‌های UI Designer می‌پردازد. Front-End Developer مسئول تبدیل طرح‌های طراحی شده توسط UI Designer به کد HTML، CSS و JavaScript است. او نیز باید به اصول طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا باشد تا بتواند یک رابط کاربری کارآمد ایجاد کند اما وظیفه طراحی ندارند بلکه اجرا کننده طرح است.

برنامه نویسی فرانت اند مناسب چه افرادی است؟

قدم اول برنامه نویس فرانت-اند شدن

یاد گیری Html وCSS

اگر یک سر به مقاله بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع سری زده باشید میبینید که بهترین زبان های برنامه نویسی برای هر حوزه کدام اند اما برای اینکه بخواهید به یک برنامه نویس فرانت اند تبدیل شوید برای شروع ابتدا باید یادگیری html وcss را شروع کنید.

HTML مخفف زبان نشانه گذاری متنی است. ما از HTML برای طراحی اسکلت  صفحات وب با زبان نشانه گذاری استفاده می کنیم. بیشتر زبان های نشانه گذاری توسط انسان قابل خواندن هستند.

Htmlیک زبان نشانه گذاری است .در طراحی سایت و اپلیکیشن ایجاد ساختار کلی توسط html ایجاد میشود و پس از ان شکل ها و فرم ها با زبان css ایجاد میشوند.همانطور که قبل تر در مقاله های پیشین گفته شد اگر سایت یا اپلیکیشن را یک ساختمان درنظر بگیریم html سازه آن ساختمان است css  درب و پنجره و جزئیات دیگر را ایجاد میکند که در اینجا جزئیات و اشکال شامل دکمه ها فونت ها و موارد این چنینی میشود.

مقاله پیشنهادی:

قدم دوم برنامه نویس فرانت-اند شدن

یادگیریjavascript

برخلاف css وhtml  جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی که به اختصار به ان js میگویند.

یکی از زبان های برنامه نویسی پرکابرد در کنار HTML و CSS است. علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوااسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، دلیل این نام‌گذاری محبوبیت زبان جاوا در هنگام تولد جاوااسکریپت بود و ساختار این زبان به ++C و C# شباهت دارد و یادگیری آن را آسان می کند.

مقاله پیشنهادی:زبانهای برنامه نویسی C، C# ،C++ چه تفاوت هایی دارند؟

محبوبیت جاوا اسکریپت در حال افزایش است. کد های جاوا اسکریپت بلافاصله در مرورگر سمت کاربر اجرا می شوند. به همین دلیل  عملکرد جاوا اسکریپت سریع انجام میشود. همچنین سر بار سرور کاهش می یابد.  به دلیل اینکه جاوا اسکریپت تابع های رویه ای را ارائه می دهد. میتوانیم از حلقه ها، شرط ها و تقسیم بندی ها در صفحات وب استفاده کنیم.

جاوا اسکریپت نیز به شما این امکان را می‌دهد که قابلیت های بیشتری را به وب سایت خود اضافه کنید. به عبارتی شما می‌توانید برنامه اصلی وب سایت را با استفاده از HTML و CSS انجام دهید و سپس از جاوااسکریپت که به اختصار JS نامیده می‌شود برای بخش های اضافی سایت استفاده کنید.

قدم سوم برنامه نویس فرانت-اند شدن

یادگیری فریم ورک ها

پس از یادگیری زبانهای اصلی نوبت ان رسیده که فریم ورک های مختص فرانت اند را یادبگیرید .در ادامه

React فریمورک

یکی از ساده‌ترین فریم ورک های فرانت اند  برای یادگیری  React است. React یک فریمورک منبع باز است که به دلیل مدل شیء سند مجازی (DOM) که عملکرد استثنایی خود را ارائه می دهد، متمایز است. اگر میخواهید یک فریم روک را برای یادگیری انتخاب کنید react میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.فریمورک   React برای ساخت رابط کاربری استفاده می شود، به خصوص زمانی که می خواهید برنامه های تک صفحه ای بسازید. زمانی که می‌خواهید یک رابط کاربری تعاملی با زمان کمتری ایجاد کنید، قوی‌ترین فریم‌ورک جاوااسکریپت است.

Bootstrap فریمورک

محبوب ترین فریم ورک فرانت اند بوت استرپ است این فریم ورک یکی از محبوب ترین پروژه های منبع باز موجود است. شما همیشه می توانید برای مشکلاتی که با آن برخورد می کنید راه حل هایی پیدا کنید و الگوهای رایگان زیادی را برای هر نوع پروژه ای پیدا کنید. Bootstrap ا محبوب ترنی فریم ورک های css است که یادگیری ان برای هر توسعه دهندهfront-end واجب است.

قدم چهارم برنامه نویس فرانت-اند شدن

تمرین کردن

پس از یادگیری هریک از زبان ها باید شروع به تمرین و یادگیری کنید.میتوانید یک پروژه واقعی را خودتان شروع کنید یا از سایتهایی که  برای تمرین برنامه نویسی ساخته شده اند استفاده کنید.