طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟

روش های مدیریت زمان

به یاد داشته باشید که کارهای شما هیچوقت کم نمیشوند دنیا پر است از فرصت ها و انتخاب های جذابی که هر روز به سمت شما یا به سمت سازمان شما می آیند. ممکن است تمامی این فرصت ها جذاب باشند ممکن است تمامی این فرصت ها به صورت بالقوه حامل مقادیر بالایی سود باشند اما نکته مهم آن است که شما در هر زمان می توانید به تعداد محدودی کار رسیدگی کنید :

اولویت بندی کلیدی ترین روش مدیریت زمان
برای اولویت بندی کار ها می توانیو از ماتریس بسیار معروف آیزنهاور یا ماتریس ضرورت فوریت در مدیریت زمان بهره جست. این ماتریس را پایه و اساس مدیریت زمان می نامند، هرچند به آن انتقاداتی وارد است ما در کل ، این ماتریس را جدی بگیرید.

پرورش قدرت نه گفتن:
اگر ماتریس بالا را جدی دنبال کنید حتما به مهارت نه گفتن نیاز خواهید داشت. نه گفتن مهارتی است که تمامی انسان های موفق باید در خود پرورش دهند. اگر به دنبال راضی نمودن همه از خود هستید پس به احتمال قوی دو نتیجه عاید شما خواهد شد:
۱. اول آنکه هیچکس از شما راضی نخواهد بود
۲. دوم اینکه شما یکی از مسیرهای مطمئن و قطعی برای شکست را انتخاب کرده اید.

استفاده از قانون ۲۰/۸۰
بر اساس این قانون (قانون آقای پارتو) برای موفقیت در هرکاری لازم نیست تمام آن کار را به صورت کامل انجام دهید بلکه با انجام ۲۰ درصد از کار شما میتوانید به ۸۰ درصد نتایج دست یابید.
این قانون به دنبال افزایش زمان در دسترس افراد است. برای مثال بر طبق این قانون ۸۰ درصد فروش یک شرکت به واسطه ۲۰ درصد از مشتریان رخ می دهد و شرکت با شناسایی این ۲۰ درصد و تلاش برای وفادار سازی آن ها ، می تواند از صرف وقت و زمان بسیار برای دستیابی به تمامی مشتریان پرهیز کند.

کمال گرایی ممنوع:
همواره به یاد داشته باشید که در کنار دستیابی به یک هدف خوب که آن را اثربخشی می نامیم هزینه های دستیابی به آن هدف از جمله هزینه های زمانی و مالی نیز مورد توجه است. به بعد هزینه ای اصطلاحا کارایی می گوییم. ذهن کمال گرا اثربخشی دارد ولی کارایی ندارد و چنین چیزی منجر به از دست رفتن زمان بسیار ارزشمند شما می شود.

تبر را تیز کنید

به من ۶ ساعت زمان بده که درختی قطع کنم و من ۴ ساعت اول را صرف تیز کردن تبر خواهم کرد

بدین معنا که شما نیاز دارید بعد از صرف وقت و زمان برای انجام کارها به بازیابی خود بپردازید و زمانی را استراحت کنید.