طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

پایتون یا جاوا اسکریپت؟

کدام زبان را یاد بگیریم؟

برای اکثر افراد بسیار سخت است که بین دو زبان برنامه نویسی مختلف یکی را انتخاب کنند به خصوص افرادی که تازه وارد حرفه برنامه نویسی شده اند.

در مقاله امروز میخواهیم مزایا و معایب دو زبان پایتون و جاوا اسکریپت را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام کجا به کارمان می آیند .
مطالب گفته شده از سایت hackr.io اقتباس شده است.

پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا است. یک زبان سطح بالا که شما میتوانید خیلی راحت آن را بفهمید. پایتون در حقیقت یک زبان اسکریپت نویسی مثل پرل و رابی است ، البته بد نیست این نکته را بدانید که قصد سازنده پایتون از نام گذاری این زبان، آ« گونه معروف مار نیست بلکه یک کمدی است که در حدود سال 1980 پخش میشده.

زیبایی پایتون آن جاست که به برنامه نویس اجازه میدهد برنامه های خیلی پیچیده را دقیقا مثل یک اپلیکیشن ساده توسعه بدهد ، پایتون دارای کتابخانه های متعددی که تقریبا امکان نوشتن هر گونه برنامه ای را به دولوپر میدهد از طرفی این زبن از شی گرایی و گونه های داده ای پیچیده حمایت میکند که برای انجام اعمال ریاضی . کار با آمار بسیار مفید است.
گرامر نوشتاری در این زبان خیلی ساده است و نیاز به بلاک گذاری نیست و فقط با یک تو رفتگی مشخص میشود که آن خط کد در بلاک قرار دارد درضمن شما در این زبان نیاز ندارید برای پایان خط ها از سیمیکالن استفاده کنید.
در سال های گذشته برای زبان پایتون فریم ورک های خیلی زیادی ساخته شده است که این امکان را به شما میدهد تا برای محیط وب، دشکتاپ و حتی موبایل برنامه بنویسید البته توصیه نمیشود که برای توسعه یک اپ موبایل از پایتون استفاده کنید.

نمونه کد دنباله فیبوناچی با پایتون:

جاوا اسکریپت در اصل ابتدا ساخته شد که شما بتوانید صفحات وب پویا بسازید در اصل انیمیشن ها و پویا بودن صفحات وب امروزه مدیون جاوا اسکریپت هستند البته این را هم اضافه کنیم که این زبان ارتباط چندانی با زبان جاوا ندارد. جاوا اسکریپت برای شروع برنامه نویسی بسیار عالی است و در ضمن به سرعت در حال رشد است.

زبان جاوا اسکریپت بر اساس استاندارد ECMAScript ساخته شده است که امروزه امکان میدهد شما یک صفحه کامل وب را به کمک آن طراحی کنید، میدانید برای ساخت یک صفحه وب شما نیاز به اچ تی ام ال دارید ولی امروزه میتوانید تنها در جاوا اسکریپت کد بزنید و فقط آن را به بروزر خودتان معرفی کنید چند سالی میشود که فریم ورک های قدرتمندی برای جاوا اسکریپت آمده است مثل ریکت نیتیو که اجازه میدهد شما به راحتی اپ اندروید و آی او اس بسازید البته از فریم ورک الکترون هم نمیشود چشم پوشی کرد چون مایکروسافت هم چند تا از اپ های دسکتاپ خود مثل ویژوال کد را با این فریم ورک توسعه داده است. جاوا اسکریپت یاد گیری بسیار راحتی دارد ولی از مقدار داده ای مختلف پشتیبانی نمیکند که البته باید گفت به نسبت کاری که انجام میدهد نیازی هم ندارد موضوع بعدی این است که این زبان در ابتدا فقط میتوانست برای توسعه فرانت اند صفحات کارآمد باشد ولی الان میتوانید با نود جی اس هم فرانت اند و هم بک اند را یک جا بسازید.

نمونه کد دنباله فیبوناچی با جاوا اسکریپت: