طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

چطور سرعت سایت را افزایش دهیم؟

سرعت سایت یعنی چه؟

سرعت سایت به مدت زمانی اشاره دارد که یک صفحه وب  برای بارگیری آن نیاز دارد.

چرا افزایش سرعت سایت مهم است؟

سرعت سایت مهم است زیرا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو داشته باشد، تجربه کاربران را تحت تأثیر قرار دهد و برای کسب و کار، از جمله کسب و کارهای آنلاین، می‌تواند تأثیرات مالی و عملکردی قابل توجهی داشته باشد.

سایت هایی که سرعت پایینی دارند به سرعت مخاطبانشان را از دست میدهند چرا که به اصطلاح حوصله مخاطب سرمیرود و سریع از سایت خارج میشوند.

سرعت سایت باید چقدر باشد ؟

سرعت سایت باید بین ۲ تا ۵ ثانیه باشد. هر چقدر سرعت سایت کمتر باشد ، کاربران بیشتری به آن دسترسی پیدا خواهند کرد و به عبارت دیگر، آن را بهتر ارزیابی خواهند کرد.این امر تاثیر مستقیم بر روی رتبه گوگل شما . میگذارد چرا که گوگل شما را به عنوان سایتی کاربر پسند شناسایی میکند.

ابزار‌های تست سرعت سایت

چندین ابزار آنلاین برای تست سرعت سایت‌ها  وجود دارد که میتوانید از انها استفاده کنید.  لازم به ذکر است که چک کردن سرعت سایت وظیفه پشتیبان سایت است.

اما قبل از اینکه ابزارهای تست سرعت سایت را به شما معرفی کنم میخواهم برایتان cash مرورگر را توضیح دهم

زمانی که شما وبسایتی را باز میکنید مروگر شما بخش هایی از سایت را ذخیره میکند تا در دفعات بعدی  همان سایت سریعتر بارگذاری شود به این امر cash  میگویند.

Cash باعث میشود که شما سرعت واقعی سایت را نتوانید شناسایی کنید  به همین خاطر برای ارزیابی سرعت :دقیق سایت میتوانید از ابزار های زیر استفاده کنید

Google PageSpeed Insights

این ابزار توسط گوگل ارائه می‌شود و به شما امتیاز سرعت و بهینه‌سازی سایتتان را نشان می‌دهد

 

GTmetrix

در این ابزار علاوه بر امتیاز سرعت، به شما لیستی از مشکلات سایتتان و نحوه رفع آن‌ها نیز نشان می‌دهد.

Pingdom

با استفاده از این ابزار، می‌توانید زمان لود صفحات و میزان حجم دانلود سایت را اندازه‌گیری کنید.

WebPageTest

 این ابزار به شما امتیاز سرعت و همچنین لیستی از فایل‌ها و منابعی که در یک صفحه لود می‌شوند را نشان می‌دهد

Sitechecker

با کمک این سایت میتوانید  سرعت سایت و سئو سایتتان را بهبود دهید.

IsItWP

این سایت  به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی و سریع وب سایت خود را ارزیابی کنند. همچنین منابع و آموزش های رایگانی درباره ساخت، بهینه سازی و مدیریت وب سایت ها به کاربران ارائه می دهد

توصیه ما این است که چندین ابزار را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید نتیجه بهتری برای بهبود سرعت سایتتان دریافت کنید.

افزایش سرعت سایت با 11روش ساده و موثر

1.از هاست پر سرعت استفاده کنید

هاست تاثیرگذارترین مورد بر روی سرعت سایت است.متاسفانه اغلب افراد زمان خرید هاست برای وبسایتشان  به این موضوع اهمیت نمیدهند. امنیت هاست نقش مهمی در عملکرد و سرعت سایت شما دارد. یک هاست با امنیت نامناسب نه تنها سرعت سایت را کاهش می دهد، بلکه امکان بروز مشکلات امنیتی را همراه خود دارد.

قبل از خرید هاست به موارد زیر توجه کنید:

بهینه‌سازی کدهای سایت :

بهینه‌سازی کد‌های سایت باعث بهبود سرعت بارگیری صفحات وب می‌شود. سرعت بارگیری صفحات وب بستگی به چندین عامل دارد که  شامل حجم فایل‌هایی که در صفحه وجود دارند، تعداد و اندازه تصاویر، تعداد فایل‌های CSS و JavaScript و غیره. با بهینه‌سازی کدها، اندازه فایل‌هایی که در صفحات وب استفاده می‌شوند کاهش می‌یابد و این باعث کاهش زمان بارگیری صفحات وب و بهبود سرعت سایت می‌شود. با کم کردن تعداد فایل‌های CSS و JavaScript و کاهش اندازه آن‌ها هم می‌توان بهبود سرعت بارگیری صفحات وب را داشت.

 2.کاهش بازخورد اولیه (ریسپانس اولیه)

بازخورد اولیه به معنای اولین بازخورد و دریافت اولین اطلاعات مرورگر کاربر از سرور شما است.

رتبه سئوی سایت نیز براساس عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات و کاهش زمان لود صفحات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، کاهش اولین ریسپانس در سرعت سایت می‌تواند باعث افزایش رتبه سئو سایت شود.

شما میتوانیدبا استفاده از ابزار  WebPageTest سرعت بارگذاری سایتتان را در مرورگر های متفاوت تست کنید.

اگر زمان بازخورد اولیه سایت از زمان استاندارد بیشتر بود میتوانید این موضوع را با برنامه نویس سایتتان درمیان بگذارید و او با کد نویسی تخصصی تغییرات مورد نیاز را بر روی سایت شما اعمال میکند. همچنین فعال سازی cache  ساییتان سرعت بازخورد اولیه کاربر را افزایش میدهد.

 3.استفاده از فایل‌های cache

 فایل‌های cache شامل فایل‌هایی هستند که در حافظه موقت مرورگر کاربر ذخیره می‌شوند و در صورتی که کاربر دوباره به صفحه‌ی سایت شما  بازدید کند، مرورگر از حافظه خود استفاده میکند تا سایت  را بارگذاری کند  و درخواست به سرور ارسال نمی‌شود. استفاده از فایل‌های cache می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات وب را افزایش دهد زیرا درخواست‌های اضافی به سرور صورت نمی‌گیرد.

وب شود.

با فعال سازی cache(کش) سایتتان اطلاعاتی مانند:

بر روی مرورگر کاربر ذخیره میشود بنابراین استفاده از فایل‌های cache می‌تواند به بهبود سرعت سایت کمک کند. بهترین روش برای بهبود سرعت سایت استفاده از کش‌های مناسب و تنظیم‌های دقیق در هدرهای سرور و فایل‌های استاتیک است. در واقع، بهینه سازی مناسب فایل‌های cache می‌تواند فشار بر سرور را کاهش دهد و باعث بهبود سرعت بارگذاری صفحات

 فعال سازی فایل cacheدر وردپرس

افزونه های فعال سازی cache در وردپرس

WP ROCKET

یک افزونه رایگان و محبوب برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت‌های وردپرسی است که باعث کاهش بارگذاری صفحات سایت میشود امکانات  دیگر این افزونه شامل:

افزونه BREEZE

افزونه BREEZE یک ابزار بهینه‌سازی و افزایش سرعت وب سایت برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این افزونه با استفاده از

بر روی سرعت بارگذاری سایت وردپرسی شما تتاثیر میگذارد

میتوان اشاره کرد.

4.فشرده سازی (Gzip )

با استفاده از Gzip، حجم اطلاعات ارسال شده بین سرور و مرورگر به شدت کاهش می‌یابد که منجر به افزایش سرعت بارگیری صفحات و بهبود تجربه کاربری کاربران می‌شود.فشرده سازی می‌تواند تاثیر مهمی بر روی سرعت سایت و سئو سایت  شما داشته باشد، به ویژه در صورتی که بیشتر محتوای سایت شما شامل متن است. با استفاده از Gzip، حجم فایل‌های HTML، CSS و JavaScript کوچک‌تر شده و زمان لود صفحه، برای کاربران کاهش می‌یابد.

اکثر مرورگرهای مدرن وب از Gzip پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از سرورهای وب از این فشرده‌سازی برای بهبود عملکرد وب سایت‌های خود استفاده می‌کنند. با فشرده‌سازی Gzip، فایل‌های سایت شما در سرور شما فشرده شده و در زمان درخواست آنها از سمت مرورگر کاربر، به صورت فشرده ارسال می‌شوند. این کار باعث صرفه جویی در پهنای باند سرور و ترافیک شبکه می‌شود و زمان لود سریع‌تری برای صفحات وب فراهم می‌کند.

تست فعال بودن Gzip  در سایت وردپرس

برای تست فعال بودن gzipبه آدرس زیر بروید:

https://www.giftofspeed.com/gzip-test/

  1. ادرس سایتتان را وادر کنید
  2. روی دکمه test  کلیک کنید
  3. در نهایت مشخص میشود که قابلیت gzip در سایت شما فعال است یا نه

افزونه وردپرسی برای فشرده سازی (gzip)

برای فشرده سازی میتوانید به راحتی از افزونه Enable Gzip Compression استفاده کنید با استفاده از این افزونه حجم صفحات شما کاهش پیدا میکنند.برای استفاده از این افزونه کافی است تنها ان را نصب کنید و نیاز به تنظیمات خاصی ندارد.

 5.حجم تصاویر را کاهش دهید

هرچقدر حجم تصاویر بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگیری آن‌ها مورد نیاز است. این به دلیل این است که هر تصویری باید از سرور به مرورگر کاربر فرستاده شود و هر گیگابایتی از داده‌های تصویر می‌تواند زمان بارگیری سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

بنابراین، با کاهش حجم تصاویر، زمان بارگیری سایت کاهش می‌یابد و سرعت بارگیری صفحات بهبود می‌یابد.

کاهش حجم تصویر به کمک فوتوشاپ:

بهترین راه برای بهینه سازی تصاویر برای وبسایت استفاده فوتوشاپ است برای کاهش حجم تصاویر در فوتوشاپ به صورت زیر عمل کنید

سایت هایی برای کاهش حجم تصاویر:

افزونه های وردپرس برای کاهش حجم تصاویر:

6.در سایت های وردپرسی از قالب های مناسب استفاده کنید

اگر از وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوایی استفاده میکنید سرعت آن قالب  را فراموش نکنید استفاده از کدنویسی های ضعیف و غیر استاندارد در قالب های وردپرسی باعث کند شدن سرعت بارگذاری سایت میشود .این امر باعث کاهش بازدیدکنندگان و خروج کاربران از صفحات شما میشود در نتیجه سایت شما رتبه مناسبی در رتبه نودی گوگل به دست نمی اورد.

اگر برای سایتتان از قالبی استفاده کرده اید که مشکلات زیادی دارد بهتر از کلا قالب سابت را تغییر دهید چرا که اصلاح قالب هایی که ایرادات زیادی دارند زمان زیادی از شما میگیرد و به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمیکنید  پس چه بهتر  که از همان ابتدا برای سایتهای وردپرسی از قالب های مناسب استفاده کنید و گول قیمت را نخورید.

 7.ساتتان را بروزرسانی کنید

اگر سایت شما به روز نشود، به مرور زمان ممکن است باگ‌هایی که به طور نادرست به سایت اضافه شده‌اند، مشکلات امنیتی، نقص‌های استاندارد و یا مشکلات سازگاری با مرورگرهای جدید مواجه شود. این موارد می‌توانند عملکرد سایت راکند کنند و منجر به بالا رفتن زمان بارگیری صفحات وب و افزایش آن است.

هنگام بروزرسانی سایت، مطمئن شوید که تمامی پلاگین ها و نسخه های سیستم مدیریت محتوی سایت شما نیز به روز شده باشند تا از بهترین عملکرد ممکن برخوردار شود.

8.حذف صفحات 404

عمدتا، دلیل خطای 404 این است که صفحه مورد نظر حذف شده است، یا نشانی اینترنتی آن اشتباه و نادرست است. همچنین، ممکن است به دلیل مشکلات فنی مانند خرابی سرور یا صفحه، تحریم سایت و یا دیگر دلایل نامشخص نیز این خطا روی دهد.

توصیه می‌شود که صاحبان وب سایت همیشه بررسی کنند که تمامی پیوند‌های داخلی و خارجی در سایت‌شان به درستی کار می‌کنند و همچنین از استفاده از نشانی‌های اینترنتی موجودی که ممکن است حذف شده باشند، خودداری کنند. همچنین، صفحات 404 باید به کاربران اطلاع دهند که چرا این خطا به وجود آمده و چگونه به صفحه اصلی سایت یا دیگر صفحات مربوطه برگردند.

چطور صفحات 404 را در سایت حذف کنیم ؟

برای حذف صفحات 404 ابتدا باید متوجه شوید که چه علتی از ایجاد این صفحات برای سایتتان وجود دارد. بعد از شناسایی دلیل، بهتر است روش‌های زیر را دنبال کنید:

۱. بررسی جزئیات این صفحات و شناسایی مشکلات آن

۲. به‌روزرسانی و یا رفع مشکلاتی که باعث ایجاد صفحات 404 می شوند

۳. ارسال یک نامه به موتورهای جستجو تا آنها این صفحات را از لیست نتایج جستجو حذف کنند

۴. استفاده از ریدایرکت 301 برای هدایت کاربران به صفحات مرتبط، صحیح و موجود در سایت به جای صفحات 404

۵. حذف صفحات 404 به صورت دستی از طریق برنامه‌ی ادمین سایت مانند WordPress، Joomla  و غیره.

اگر با این موارد هم مشکل دارید می توانید یک متخصص SEO را برای رفع مشکل صفحات 404 به کمک بگیرید.

9.افزونه های اضافی را حدف کنید

اگر سایت وردپرسی دارید قطعا در دام نصب افزونه های متعدد افتاده اید. برای بهینه سازی سرعت سایتتان افزونه هایی که کارهای مشابه انجام میدهند(هم پوشانی دارند ) مانند یواست و رنک مث  و یا بلا استفاده هستند را حذف کنید.

افزونه ها از کدهای مختلف ساخته شده اند در نتیجه کدهای موجود در کد را افزایش  میدهند که همانطور که اشاره شد این موضوع سرعت سایت را کاهش میدهد

برای بررسی افزونه ها و تاثیر انها بر روی سرعت سایتتان میتوانید افزونه P3  را نصب کنید این افزونه به شما نشان میدهند که کدام یک از افزونه هایتان باعث کند شدن سایتتان میشود و ان را حذف کنید.

10.ویدیو ها را در هاست خود بارگذاری نکنید.

بارگذاری ویدیوهای با کیفیت و مرتبط با موضوعات سایت در سئو سایت بسیار مؤثر هستند. ویدیو ها میتوانند باعث افزایش بقای کاربران در سایت شما و کاهش نرخ بازگشت آنها شود. همچنین، ویدیوهایی که با عنوان مناسب، توضیحات و برچسب های کلمات کلیدی درست لینک داده شده اند، به افزایش ترافیک سایت شما نیز کمک می کنند.

همچنین، ویدیو یک محتوای جذاب و متنوع است که می تواند تأثیر مثبتی بر روی engagement و ارتباط با کاربران شما داشته باشد. تهیه ویدیوهایی با محتوای جذاب و پراستفاده برای مخاطبان شما، می تواند به افزایش بازدید و رتبه سایت شما کمک کند.

 اما ویدئوها فایل‌های بسیار بزرگی هستند و زمان بارگذاری آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود، به ویژه در صورتی که از یک هاست ضعیف استفاده شود.

اگر بخواهید ویدئوهای خود را بارگذاری کنید، بهتر است از یک هاست با سرعت بالا و پهنای باند قدرتمند استفاده کنید.

استفاده از سرویس‌های مانند YouTube، aparat و… برای بارگذاری ویدئوها از جمله راهکارهایی است که می تواند به بهینه سازی سرعت بارگذاری ویدئوها کمک کند.

سرویس های ویدیو ایرانی:

لیزی لود را فعال کنید (LAZY LOAD).11

Lazy loading در واقع یک روش برای بهینه‌سازی بارگیری صفحات وب است، به جای اینکه همه محتواها به طور همزمان لود شوند تصاویر و محتواهای دیگر فقط در زمان نیاز بارگیری می‌شوند،  استفاده از تکنیک lazy loading می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگیری صفحات وب ایجاد کند

برای فعال سازی لیزی لود سایت اختصاصی باید این موضوع را با برنامه نویس خود مطرح کنید اما برای سایت های وردپرسی میتوانیسد از افزونه های زیر استفاده کنید: