طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

Front end و Back end چیست و چه تفاوت هایی دارند؟

اگر یک برنامه نویس تازه کار هستید یا میخواهید به تازگی اولین قدم های یادگیری برنامه نویسی را بردارید احتمالا با معانی دقیق Front-end و back-end آشنایی ندارید. پس اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و  میخواهید شروع کنید به یادگیری ابتدا باید این دو دسته برنامه نویسی را بدانید تا به درستی حوزه مناسب خودتان را پیدا کنید پس این مقاله وال ویرا را تا انتها مطالعه کنید.

Front End چیست ؟

به بخش قابل مشاهده  یک سایت Front End میگویند. فرانت اند کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در ظاهر گرافیکی و بصری نمایش میدهد تا کاربر با درک درست از وبسایت استفاده کند و به راحتی به بخش های متفاوت سایت دسترسی داشته باشد. به برنامه نویسی که این وظایف را انجام میدهد Front-End Developer میگویند.افرادی که ذهن بصری قوی ترین دارند میتوانند وارد دسته بندی Front End شوند.

مقاله پیشنهادی:چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟(راهنمای جامع)

وظایف Front-End Developer چیست؟

توسعه‌دهنده فرانت‌اند (Front-End Developer) وظیفه‌های متعددی دارد:

مقاله پیشنهادی:بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع؟

تفاوت UI Designer و فرانت اند Front-End چیست؟

UI Designer  شخصی است که  اطلاعات جامعی در باره تجربه رابطه کاربری نیز دارد و هدفش طراحی یک طراحی رابط کاربری مناسب برای وبسایت است البته ui designerها تنها طراحی وبسایت انجام نمیدهند بلکه طراحی اپ ،نرم افزار وهر آن چیزی که کاربر با آن سر و کار دارد در دستان طراح رابط کاربری است. در طراحی سایت  مسئول طراحی اجزای گرافیکی مانند دکمه‌ها، منوها، فضاها و رنگ‌ها  و طراحی  رابط کاربری جذاب و کارآمد در دستان ui designer  است . طراحان کاربری معمولا از ابزار‌های گرافیکی مانند Adobe XD یا Sketch برای طراحی استفاده می‌کنند.

Front-End Developer به عنوان یک برنامه‌نویس وب فعالیت می‌کند و به پیاده‌سازی طراحی‌های UI Designer می‌پردازد. Front-End Developer مسئول تبدیل طرح‌های طراحی شده توسط UI Designer به کد HTML، CSS و JavaScript است. او نیز باید به اصول طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا باشد تا بتواند یک رابط کاربری کارآمد ایجاد کند اما وظیفه طراحی ندارند بلکه اجرا کننده طرح است.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

برنامه نویسی فرانت اند مناسب چه افرادی است؟

زبان های برنامه نویسی فرانت اند کدام اند؟

HTML

Html یک زبان نشانه گذاری است. HTML مخفف “HyperText Markup Language” است .اگر وبسایت را یک ساختمان درنظر بگیریم بدنه اصلی سایت باید با زبان html ساخته شود. با استفاده از HTML، می‌توانید متن، تصاویر، پیوندها، جداول، فرم‌ها و دیگر المان‌های وب را یادگیری و ایجاد کنید.

مقاله پیشنهادی:چگونه برنامه نویس فرانت اند شویم؟

CSS

زبان CSS یا Cascading Style Sheets یکی از مهم‌ترین زبان‌های مورد استفاده در توسعه وب است. این زبان برای استایل دهی اجزای مختلفی که توسط html  ساخته شده اند استفاده میشود.css زبانی که است که به برنامه نویس طرح های بصری که طراح سایت (طراح رابط کاربری)ایجاد کرده را در سایت اعمال کند.

مقاله پیشنهادی:بهترین فریم ورک های css کدام است؟

زبانهای مورد نیاز برای بک اند-back-end

Javascript

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب و برنامه‌نویسی مرورگرها استفاده می‌شود. از JavaScript برای ایجاد افکت‌های تعاملی، برنامه‌های وب، اپلیکیشن‌ها و حتی برنامه‌های سمت سرور استفاده می‌شود. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سبک و دارای نحوی شیء‌گرا است.در اصل برنامه نویس بک اند با استفاده از javascript به سایت جان میبخشد فعالیت هایی که در سایت انجام میشوند توسط جاوا اسکریپت نوشته میشوند.برای مثال ارسال فرم به سرور بدون استفاده از زبان جاوا اسکریپ انجام نمیشود.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

Back End چیست ؟

Back end همان جایی است کاربر آن را نمیبیند.هرگونه دیتایی که به سرور ارسال میشود توسط Back-End Developer نوشته میشود.برای مثال شما شماره خود را برای ثبت اطلاع از کلاس های آموزش برنامه نویس وال ویرا وارد فرم بالا میکنید از زمانی که شما دکمه فرم را مشاهده میکنید،بر روی ان کلیک میکنید،اطلاعاتتان را ثبت و ارسال میکنید توسط Front-End Developer نوشته شده و از آن جا به بعد یعنی ارسال و ثبت اطلاعات شما در سرور و نمایش آن به ادمین سایت توسط Back-End Developer پیاده سازی شده.هرگونه ارتباطی که با سرورسایت توسط ادمین و کاربر ایجاد میشود Back-end سایت گفته میشود جایی که کاربر آن را نمیبیند و به اصطلاح کوه یخ زیر آب سایت است.

مقاله پیشنهادی:بهترین فریم ورک های برای برای توسعه بک اند (Back-End)

وظایف؟ Back-End Developer چیست

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

زبان های برنامه نویسی بک اند کدام اند؟

Java

جاوا از زبانهای قدیمی و محبوب است به هیمن خاطر انجمن های پرسش و پاسخ گسترده ای دارد و پاسخ همه سوالات را میتوان در انجمن ها پیدا کرد .یکی از نقاط قوت زبان جاوا ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث آسان کردن کامپایل (Compile) و اجرای کدها (Run) در سیستم‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود.

Php

زبان php  پرکاربرد ترین زبان سمت سرور است.منابع اموزشی این زبان گسترده است. در برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، تنظیم کوکی‌ها، جمع‌آوری داده و…. از php  استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های PHP می‌توان به سهولت یادگیری، پشتیبانی گسترده، ارتباط خوب با بانک‌های اطلاعاتی محبوب مانند MySQL و اکوسیستم بزرگی از فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها اشاره کرد

.Net

.netکتابخانه برنامه نویسان بک اند.دات نت با ارائه تکه کدهایی است که از قبل برای انجام وظیفه‌ای خاص نوشته شده‌اند برای هر مشکلی در برنامه نویسی یک راه حل ارائه داده است..Net  انواع متفاوتی دارد که در سه دسته .Net Framework، Net Core.، Xamarin ارائه شده است. برای استفاده از فریم ورک های .Net بهتر است بر مفاهیم برنامه نویسی مسلط باشید.

Python

پایتون به عنوان یک زبان تمام عیار و چند منظوره شناخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد برای توسعه وب، نرم‌افزارهای سیستمی، توسعه وب‌سایت، تحلیل داده، هوش مصنوعی، محاسبات علمی و موارد دیگر.یکی از ویژگی‌های برجسته پایتون، خوانایی بالا و نحوه نوشتار کد‌های ساده و قابل فهم است. پایتون  یک مجموعه گسترده از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای انجام وظایف مختلف ارائه می‌دهد که این امر سرعت توسعه برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:مسیریادگیری برنامه نویسی بک اند(Back-End)

 یادگیری فرانت اند راحت تر است یا بک اند؟

این وابسته به توانایی و تجربه شخصی شما و همچنین میزان علاقه‌ی شما نسبت به هر کدام است. اما بعضی افراد فکر می‌کنند که یادگیری فرانت‌اند (Frontend) نسبت به بک‌اند (Backend) راحت‌تر است، زیرا معمولاً گرافیک و تعامل کاربری بیشتری دارد و با JavaScript، HTML و CSS مرتبط است. اما دیگران ممکن است معتقد باشند که بک‌اند (Backend) ساده‌تر است، زیرا بیشتر روی پردازش داده و بخش‌های غیرقابل دیدن تمرکز دارد.  در نتیجه نمیتوان گفت که کدام یک راحت تر از دیگری است.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

برنامه نویسی بک اند مناسب چه افرادی است؟

Back-end Developer  فردی است که ارتباطات داده با سرور را ایجاد میکند افراد با ویژگی های زیر میتوانند در این حوزه موفق باشند البته اگر شما این ویژگی های فردی زیر را نداشتید به این معنا نیست که Back-end Developer خوبی نخواهید بود.

مقاله پیشنهادی:مهارت های مورد نیاز برنامه نویس شدن

تفاوت  Back-end  وFront-end  چیست؟

تا اینجا با هرکدام از این زیر مجموعه های برنامه نویسی به صورت مجزا آشنا شده ایم و تفاوت هایشان را درک کرده ایم از دیگر تفاوت های این دو گروه

اینه است که شما کدهای فرانت اند رو یا همون کدهای html css و جاوااسکریپت را میتوانید بر روی سیتم خود اجرا کنید. شما همین حالا میتوانید  یک فایل با نام دلخواه و پسوند html مثلا 1.html روی سیستمون ایجاد کنید و داخلش کدهای html css و جاوااسکریپت بنویسید و ان فایل را با مرورگرتون باز کنید تا خروجی را به شما نمایش دهد.

اما کدهای بک اند به این شکل نیستند و برای اجرا نیاز به پردازش سمت سرور دارند حالا یا کدهارا باید ببرید سمت سرور تا اجرا بشند یا اینکه در سیستم خود یک نرم افزار سرورمجازی مثل زمپ یا ومپ نصب کنید تا کدها اجرا بشند.