طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

بازاریابی موبایلی(موبایل مارکتینگ) در دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه انجام میشود؟

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی به انجام فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی از طریق دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها اطلاق می‌شود.  امروزه 80 درصد کاربران اینترنت تلفن همراه دارند و طبق امار اعلام شده توسط گوگل حدود بیش از 60 درصد از جست و جو ها در گوگل توسط گوشی های همراه انجام میشوئد.

بازاریابی موبایلی استراتژی است که به کسب‌ وکارها این امکان را می‌دهد تا به مخاطبان خود در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشند. موبایل مارکتینگ به کمک اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌های مخصوص موبایل، پیامک، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر وسایل موبایلی انجام می‌شود.

روش های بازاریابی موبایلی

بازاریابی پیامکی(sms marketing)

بازاریابی پیامکی شخصی سازی شده مناسب باعث میشود که مشتریان بلقوه را به مشتریان بلفعل تبدیل کنید.توجه کنید که نرخ میانگین باز کردن پیامک 98 درصد است در حالی که این نرخ برای ایمیل 22درصد است،همچنین پیام‌های متنی و پیامک‌ها در جذب مشتریان ۸ برابر مؤثرتر هستند.

تبلیغات درون برنامه ای به این صورت است که شما با پرداخت پول به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها درخواست می‌کنید که تبلیغات شما را در اپلیکیشن خود نمایش دهند تا هر بار که کاربران از آن اپلیکیشن استفاده می‌کنند تبلیغات شما را ببینند.

همان‌طور که در اکثر بازی‌های موبایل مشاهده کرده‌اید، در قسمتی از یک بازی یک پیغام تبلیغاتی به نمایش در می‌آید، که این پیغام می‌تواند جای خود را به محصول یا خدمت مورد نظر شما بدهد. البته یک نکته قابل ذکر است و آن اینکه اگر خود بازی مورد نظر را طراحی نکرده‌اید و قصد دارید این کار را به یک بازی که از قبل طراحی شده‌است بسپارید، بهتر است این بازی مخاطبین زیادی داشته باشد تا اینکه تعداد افرادی که پیغام شما را می‌بینند افزایش یابد. این پیغام می‌تواند شامل آدرس سایت شما یا هر چیز دیگری باشد.

طراحی ریسپانسیو وبسایت به معنای ایجاد یک وبسایت به صورتی است که صفحات و محتوا به طور خودکار و بر اساس نوع دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند، تطابق پیدا کند. به عبارت دیگر، وقتی کاربران از دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوترها، تبلت‌ها، یا تلفن‌های همراه به وبسایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، وبسایت به طور اتوماتیک و بهینه نمایش داده می‌شود.

پیام‌های نوتیفیکیشن در بالای اسکرین گوشی‌های مخاطبان نمایش داده می‌شوند. این پیام‌ها می‌توانند یادآوری‌های روزانه اپلیکیشن باشند. به‌عنوان مثال، اگر اپلیکیشن آموزش زبان دانلود کنید، این اپلیکیشن در ساعت‌های مشخصی پیام یادآوری را در بالای اسکرین صفحه گوشی نمایش می‌دهد. اپلیکیشن‌های ورزشی هم همین‌ طور هستند. این مدل بازاریابی موبایلی میتواند برای پیامهای تبلیغاتی درون برنامه ای نیز باشند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در موبایل مارکتینگ یکی از راه‌های مؤثر برای ارتقاء کسب‌وکار و ارتباط با مخاطبان است. با توجه به افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها در جوامع مدرن، حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت بهینه برای افزایش تعامل با مخاطبان و ارائه محتوای متناسب با این دستگاه‌ها ضروری است همچنین استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برای موبایل مارکتینگ یکی از راه‌های مؤثر برای جذب مشتریان جدید و ارتقاء برند کسب‌وکار است.

کاربرها کیو آر کد را برای واردشدن به یک صفحهٔ خاص اسکن می‌کنند. این کدها هم بخشی از استراتژی‌های بازاریابی موبایلی هستند. کاربرها بدون اینکه فرایند پشت این کدها را بدانند، به خواسته‌شان می‌رسند و پاسخ سؤالشان را می‌گیرند.

کدهایی که در رستوران‌ها و کافه‌ها روی میز گذاشته می‌شوند و مشتری‌ها برای دیدن منوی کافه در وبسایت، کدها را اسکن می‌کنند، نمونه‌ای از کدهای QR هستند.

با در نظر گرفتن اینکه ۵۷٪ از ایمیل‌ها در پلتفرم‌های همراه باز می‌شود و ۶۹٪ از کاربران تلفن همراه ایمیل‌هایی را که با موبایل سازگاری ندارند، پاک می‌کنند، روشن است که مخاطبان به کمپین‌های ایمیلی در دستگاه‌های همراه توجه دارند. دکمه‌ی فراخوان را در اوایل پیام (هر کجا در نیمه‌ی بالای صفحه که امکان‌پذیر است) قرار دهید.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات کلیکی چیست؟

 

چطور استراتژی بازاریابی موبایلی تدوین کنیم؟

تدوین استراتژی موبایل مارکتینگ نیاز به بررسی دقیق مخاطبان هدف، هدف‌های کسب‌وکار، منابع مالی و فنی، و منابع انسانی دارد. در ادامه، مراحل تدوین یک استراتژی موبایل مارکتینگ را برای شما توضیح می‌دهم:

مرحله 1: تحلیل مخاطب هدف و پرسونا

شناخت دقیق مشتریان هدف موبایلی یک ابزار هوشمندانه برای شناخت مخاطب هدف  کسب‌وکارتان است که باعث  پیش بینی و نیازمندی های  مخاطبتان میشود برای مثال نیازها، علایق، و عادات موبایلی آنها تعیین اینکه چگونه مخاطبان از دستگاه‌های موبایل برای دسترسی به محتوا و خدمات استفاده می‌کند. بررسی و جمع اوری  این نوع اطلاعات به شما  کمک میکند که استراتژی منظم تری برای بازاریابی موبایلیتان داشته باشید.

مرحله 2: تعیین هدف‌های بازاریابی موبایلی

 بعد از پیدا کردن و شناخت کامل پرسونا باید به تعیین هدف‌های کلی کسب‌ وکارتان برای بازاریابی موبایلی  به پردازید . این ممکن است شامل افزایش فروش، افزایش تعامل با مشتریان، افزایش آگاهی از برند، و غیره باشد.برای مشخص تر شدن علت استفاده از بازاریابی موبایلی باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

مرحله 3: برنامه‌ریزی استراتژی

در این مرحله باید به انتخاب روش‌ها و رسانه‌های موبایلی که برای کسب‌وکارتان مناسب هستند بپردازید . این می‌تواند شامل اپلیکیشن موبایل، پیامک، نوتیفیکیشن، شبکه‌های اجتماعی موبایلی و وب‌سایت موبایل باشد. در این مرحله باید بودجه  و منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی موبایل مارکتینگتان را شناسایی کنید..

مرحله 4: توسعه اپلیکیشن موبایل (در صورت لزوم)

اگر تصمیم به توسعه اپلیکیشن موبایل دارید، باید مراحل توسعه اپلیکیشن را آغاز کنید. این شامل طراحی و توسعه اپلیکیشن، تست و ارائه به مشتریان می‌شود.

مرحله 5: ایجاد محتوا و تبلیغات

تولید محتواهای مخصوص به موبایل که از جمله تصاویر، ویدئوها، و محتوای متنی است.توسعه تبلیغات مخصوص به موبایل به منظور جذب مخاطبان و اطلاع‌ رسانی به آنها در مورد محصولات یا خدماتتان. در این مرحله باید درگیری مخاطب با محتوایتان را درنظر بگیرید.

مرحله 6: اجرا و پیگیری

اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ و ارسال محتوا و تبلیغات به مخاطبان هدف استفاده از ابزارهای تحلیلی برای پیگیری عملکرد استراتژی و اندازه گیری موفقیت‌ها و شکست‌ها اعمال تغییرات و بهبودهای لازم بر اساس داده‌های به دست آمده از تجزیه و تحلیل عملکرد از نمونه فعالیت هالیی هستند که در این مرحله باید انجام دهید

مرحله 7: به روزرسانی و بهینه‌سازی

به روزرسانی مستمرمحتوا و تبلیغات برای جلب توجه مخاطبان.بهینه‌سازی استراتژی موبایل مارکتینگ بر اساس تغییرات بازار و عملکرد مشاهده شده

توجه کنید:

استراتژی موبایل مارکتینگ باید تطابق با نیازهای مخاطبان و اهداف کسب‌وکار داشته باشد و متناسب با منابع موجود و شرایط بازار تدوین شود. ایجاد یک روند پایدار برای اجرا و بهبود استراتژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی از این ابزارهای بازاریابی موبایلی:

Google ads

Google search console

Google data studio

Google optimize

Hotjar

Mailchimp

Hootsuite

Adjust

tableau public