طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

چگونه برنامه نویس فول استک شویم

برنامه نویس full stack کیست؟

Full Stack یک نوع توسعه دهنده نرم افزار است که در هر دو قسمت مربوط به جلوی و پشت سرور برنامه نویسی وب یا نرم افزار،  یعنی front-end و back-end توانایی دارد. Front-end بخشی از یک سایت  است که کاربر با آن در تعامل است، مثلاً رابط کاربری و UX/UIطراحی، در حالی که back-end بخشی از سایت است که بر روی سرور اجرا می شود و کارهای پنهانی مانند پردازش داده ها و مدیریت بانک اطلاعاتی را انجام می دهد.برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس Full Stack شما باید همه چیز را بدانید در ادامه قدم به قدم این مسیر را برایتان نوشته ام.

تسلط بر توسعه فرانت‌اند

اگر تازه شروع به برنامه نویسی کرده اید و هدف نهایی شما تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک است بهتر .است اول از توسعه فرانت-اند شروع کنید.برای شروع باید زبانهای اولیه آن را یادبگیرید.البته اینکه اول از چه حوزه ای شروع به یادگیری کنید قانون ویژه ای ندارد اما توسعه فرانت-اند نسبت به بک-اند  برای افرادی که تازه میخواهدن شروع کنند میتواند مسیر راحت تری باشد.

مقاله پیشنهادی:چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟(راهنمای جامع)

 زبان HTML

Html یک زبان نشانه گذاری است. HTML مخفف “HyperText Markup Language” است .اگر وبسایت را یک ساختمان درنظر بگیریم بدنه اصلی سایت باید با زبان html ساخته شود. با استفاده از HTML، می‌توانید متن، تصاویر، پیوندها، جداول، فرم‌ها و دیگر المان‌های وب را یادگیری و ایجاد کنید.

مقاله پیشنهادی:بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع؟

 زبان CSS

زبان CSS یا Cascading Style Sheets یکی از مهم‌ترین زبان‌های مورد استفاده در توسعه وب است. این زبان برای استایل دهی اجزای مختلفی که توسط html  ساخته شده اند استفاده میشود.css زبانی که است که به برنامه نویس طرح های بصری که طراح سایت (طراح رابط کاربری)ایجاد کرده را در سایت اعمال کند.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

02166413754

 زبان Javascript

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب و برنامه‌نویسی مرورگرها استفاده می‌شود. از JavaScript برای ایجاد افکت‌های تعاملی، برنامه‌های وب، اپلیکیشن‌ها و حتی برنامه‌های سمت سرور استفاده می‌شود. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سبک و دارای نحوی شیء‌گرا است.در اصل برنامه نویس بک اند با استفاده از javascript به سایت جان میبخشد فعالیت هایی که در سایت انجام میشوند توسط جاوا اسکریپت نوشته میشوند.برای مثال ارسال فرم به سرور بدون استفاده از زبان جاوا اسکریپ انجام نمیشود.

مقاله پیشنهادی:مهارت های مورد نیاز برنامه نویس شدن

تسلط بر توسعه بک ‌اند

بعد ازانکه زبانهای برنامه نویسی فرانت-اند را یادگرفتید و شروع به انجام پروژه های فرانت-اند کردید و به اندازه .کافی تجربه کسب کردید در این زمینه میتوانید به سراغ  یادگیری زبانهای بک اند بروید.اگر میخواهید به صورت دقیق تر با مسیریادگیری برنامه نویسی بک اند اشنا شوید مقاله برای برای شما با این موضوع نوشته ایم

زبان‌های توسعه بک اند

 زبان Java

جاوا از زبانهای قدیمی و محبوب است به هیمن خاطر انجمن های پرسش و پاسخ گسترده ای دارد و پاسخ همه سوالات را میتوان در انجمن ها پیدا کرد .یکی از نقاط قوت زبان جاوا ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث آسان کردن کامپایل (Compile) و اجرای کدها (Run) در سیستم‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود.

زبانPhp

زبان php  پرکاربرد ترین زبان سمت سرور است.منابع اموزشی این زبان گسترده است. در برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، تنظیم کوکی‌ها، جمع‌آوری داده و…. از php  استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های PHP می‌توان به سهولت یادگیری، پشتیبانی گسترده، ارتباط خوب با بانک‌های اطلاعاتی محبوب مانند MySQL و اکوسیستم بزرگی از فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها اشاره کرد

زبان.Net

.netکتابخانه برنامه نویسان بک اند.دات نت با ارائه تکه کدهایی است که از قبل برای انجام وظیفه‌ای خاص نوشته شده‌اند برای هر مشکلی در برنامه نویسی یک راه حل ارائه داده است..Net  انواع متفاوتی دارد که در سه دسته .Net Framework، Net Core.، Xamarin ارائه شده است. برای استفاده از فریم ورک های .Net بهتر است بر مفاهیم برنامه نویسی مسلط باشید.

مقاله پیشنهادی:زبانهای برنامه نویسی C، C# ،C++ چه تفاوت هایی دارند؟

 زبان Python

پایتون به عنوان یک زبان تمام عیار و چند منظوره شناخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد برای توسعه وب، نرم‌افزارهای سیستمی، توسعه وب‌سایت، تحلیل داده، هوش مصنوعی، محاسبات علمی و موارد دیگر.یکی از ویژگی‌های برجسته پایتون، خوانایی بالا و نحوه نوشتار کد‌های ساده و قابل فهم است. پایتون  یک مجموعه گسترده از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها برای انجام وظایف مختلف ارائه می‌دهد که این امر سرعت توسعه برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.

برای اطلاع از هزینه کلاس های آموزشی وال ویرا تماس بگیرید

02166413754

یادگیری پایگاه داده

همانطور که گفته شد برای اینکه یک برنامه نویس فول استک شوید باید همه چیز را بدانید در نتیجه یادگیریپایگاه داده یا Database ضروری است چرا که عضو جدا ناشدنی برنامه نویسی بک-اند است. رای حذف کردن داده‌ها، ذخیره کردن، دریافت کردن و اپدیت کردن داده‌ها استفاده کردن از پایگاه داده (دیتابیس) ضروری است و فردی که به عنوان برنامه نویس فول استک کار می‌کند باید توانایی کار کرد با چند پایگاه داده مانند MongoD MySQL ،NoSQL،PostgreSQ را داشته باشد زیرا این پایگاه داده‌ها به صورت گسترده در دنیای وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه نویس فول استک باید کاملا با آنها آشنایی داشته باشد.

 آشنایی با فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها

یک برنامه نویس فول استک برای اینکه بتواند سرعت را در یک وب‌سایت بالا برود باید از بعضی از ابزارهای آماده برای این کار استفاده کنند. برنامه نویس فول استک برای اینکه بتواند از تکرار جلوگیری کند باید با تعداد زیادی از فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها آشنا باشد.

هر زبان برنامه نویسی فریم ورک مخصوص به خودش را دارد برای مثال برای توسعه فرانت-اند بهترین فریم ورک زبان javascript  فریم ورک React.jsاست یا برای توسعه بک اند نیز باید فریم ورک زبان php که  لاراول است را به خوبی یادبگیرید تا سرعت کار خود را افزایش دهید

مقاله پیشنهادی:بهترین فریم ورک های برای برای توسعه بک اند (Back-End)

برنامه نویس (Full Stack) باید با اصول طراحی آشنا باشد

مسلط بودن به دانش طراحی وگرافیکی یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که یک برنامه نویس فول استک باید داشته باشد و این فرد باید بتواند با اصول طراحی وب‌سایت مانند ui و ux آشنا باشد و به خوبی با یک نرم افزار  گرافیکی مانندفیگما  کار کند.البته نگران این بخش نباشید کار با نرمافزار فیگما بسیار ساده است و نیاز نیست طراحی رابط کاربری را به صورت کامل یاد بگیرید دانش ابتدایی برای راه اندازه یک وبسایت با انجام برنامه نویسی نرم افزار کافی است جزئیات را به یک طراح رابط کاربری بسپارید

دانش خود را پیاده سازی کنید.

بخش چالش انگیز این فرایند زمانی است که شما درک کامل از تمام تکنولوژی‌های لازم – HTML/CSS، جاوا اسکریپت، برنامه‌نویسی back-end، پایگاه‌داده‌ها، و HTTP / REST را دارید و زمان این فرا رسیده است تا تمام این دانش را در یک برنامه کاربردی مورد استفاده قرار دهید.تبدیل شدن به یک برنامه نویس  Full Stack نیاز به زمان و پشتکار زیادی احتیاج دارد. باید با انجام پروژه های متنوع برنامه نویسی توانایی های خود را محک بزنید و با کسب تجارب بیشتر تبدیل به یک برنامه نویس فول استک شوید.