طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟چگونه آن راتدوین کنیم

استراتژی به صورت کلی به برنامه‌ریزی و بررسی راهکارهای مختلف جهت دستیابی به هدفی مشخص گفته می‌شود. در واقع، استراتژی به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی که برای رسیدن به اهداف مدنظر انجام می‌شوند، گفته می‌شود. استراتژی در زمینه‌های مختلف به کار می‌رود و به معنای کلی یک نقشه عملیاتی برای رسیدن به اهداف و انجام وظایفی خاص  برای رسیدن به آن اهداف  است.

این مفهوم به شکل گسترده‌تری در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، بازاریابی، مدیریت، فناوری اطلاعات، جنگ و دفاع، ورزش و غیره به کار می‌رود. در هر حوزه از زندگی، استراتژی با توجه به شرایط و شخصیت هر حوزه، متفاوت است. به‌طور کلی، استراتژی برای دستیابی به هدفی خاص در آینده در نظر گرفته می‌شود.

چرا به استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز داریم؟

 دیدیم که استراتژی در زمینه‌های مختلف به کار می‌رود. در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز استراتژی به عنوان یک برنامه کلی برای اجرای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی برای دست یافتن به اهداف مشخص شده به کار می‌رود. این استراتژی به تعیین راهبردها، هدف‌ها، و تدابیری که باید انجام شود تا به اهداف مورد نظر برسید، می‌پردازد.

بدون داشتن یک استراتژی مشخص و واضح برای کسب و کارتان  مانند کسی هستید که بدون نور در تاریکی حرکت میکند.

زمانی که شما یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب داشته باشید، قادر خواهید بود تا اصول و کارهای اولیه را به درستی انجام دهید و پایه و اساس کسب و کار خود را محکم و اصولی بنا کنید.

اما اگر شما جز افرادی هستید که برای بازاریابی دیجیتالی خود استراتژی ندارید مطمئن باشید نه تنها ضرر مالی بلکه زمان  زیادی را از دست میدهید و از رقبای خود عقب میمانید.

استراتژی به شما این امکان را میدهد که مسیر رسیدن به هدف را بررسی و اندازه گیری کنید و به مسیر رشد خود سرعت ببخشید. بااستفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید مشتریان و نیازهای انان را بهتر بشناسید تحلیل دقیقی از مسیری که درش هستید داشته باشید.

برای مثال اگر شما اهداف بازارایابی دیجیتال خود را با مدل (smart (Specific-Measurable-Actionable –Relevant-Time_bound تعیین نکرده باشید، احتمالا شما منابع کافی برای رسیدن به اهدافتان را ندارید و از طریق تجزیه و تحلیل داده ها بررسی نکردید که آیا به اهداف خود می رسید یا خیر؟

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟

تجزیه و تحلیل به روش SWOT   

بیشتر استراتژی های بازاریابی دیجیتال با تجزیه و تحلیل SWOT (قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها) شروع می‌شود. این فرآیندی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دوام یک استراتژی را آزمایش کنند.

اهداف  گذاری کسب و کار به روشSMART

روش برنامه‌ریزی SMART از مهمترین روش‌های برنامه‌ریزی است که در شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی در زندگی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از روش SMART، باید ابتدا هدف مورد نظر را به شکل واضح و مشخصی تعریف کرده و سپس با بررسی امکان اندازه‌گیری پیشرفت هدف، بررسی قابلیت دستیابی به آن را انجام داد.

تقسیم بندی بازار

تقسیم‌بندی بازار به تفکیک خریداران به گروه‌ها یا بخش‌هایی برای هدف‌یابی راحت اشاره دارد. تقسیم بندی بر اساس شباهت هایی است که آنها دارند. این فرآیند کمک می‌کند تا برنامه‌ای طراحی شود که با نیازهای گروه‌ها مطابقت داشته باشد. در نتیجه، اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال را افزایش می‌دهد و به جذب بیشتر کمک می‌کند.

پرسونای خریداران خود را ایجاد کنید

درک شخصیت خریدار گام دیگری در ایجاد استراتژی بازاریابی است. این فرآیند به درک علاقه‌مندی‌ها، دوست نداشتن‌ها، انگیزه‌ها، الزامات و موارد دیگر کمک می‌کند. شما باید بدانید برای چه کسانی بازاریابی می‌کنید.پرسونای خریداران، مشتریان ایده آل شما را نشان میدهد. می‌توانید با تحقیق، نظر سنجی و مصاحبه با مخاطبان هدفتان آن رابدست آورید. بسیار مهم است که این اطلاعات را بصورت حقیقی بدست آورید.

محدودیت های بودجه

مدیران باید بودجه مناسبی را برای توسعه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر تعیین کنند. یک استراتژی بازاریابی موفق به جریان نقدی کافی و منظم بستگی دارد و درک محدودیت های بودجه به تدوین برنامه ای کمک می کند که تحت تأثیر نوسانات قرار نگیرد.

 

چطور بازارهدف خود(تارگیت مارکت) خود را برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بررسی کنیم؟

تعیین بازار هدف از آن جهت اهمیت دارد که شما برای تمرکز روی نحوه تبلیغات خود و همچنین ایجاد کمپین های مختلف به یک دیتای مشخص نیاز دارید. هرچه تصویری کامل تر و شفاف تری از مشتریان خود ترسیم کنید، بهتر میتوانید استراتژی های لازم برای پیشبرد اهداف خود را اجرا کنید. برای تعیین بازار هدف نیاز دارید تا مشتریان خود را از جنبه های زیر بررسی کنید.

ویژگی های جغرافیایی

شهر، استان و کشور

ویژگی های جمعیتی

جنسیت، درآمد، سن و شغل

ویژگی های روانشناختی

نگرش، علایق، عقاید ورفتار

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ کدام اند؟

در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، چند عنصر و تکنیک متفاوتی به کار گرفته میشود تا به کسب و کار کمک کنند به اهداف خود  در دنیای آنلاین دست‌ پیدا کنند. در زیر تعدادی از اصلی‌ترین عناصر در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

بهینه ساز موتورهای جست و جو

سئو فرآیند بهبود وب سایت شما است به طوری که در نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با تجارت شما رتبه بالایی کسب می کند. هرچه تعداد کلمات کلیدی بیشتری را رتبه بندی کنید – و هر چه رتبه بالاتری داشته باشید – افراد بیشتری وب سایت  شما را می بینند و با آن آشنا می شوند. هدف سئو هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت شما از سوی اعضای مخاطب هدف شماست. اینها مشتریانی هستند که فعالانه محصولات و خدماتی را که شما ارائه می دهید جستجو می کنند.

تبلیغات کلیکی

با PPC، شما برای کلمات کلیدی پیشنهاد می دهید که می خواهید تبلیغات شما برای آنها نمایش داده شود – زمانی که جستجوی کاربر شامل کلمه کلیدی شما باشد، تبلیغ شما فعال می شود. سپس این تبلیغات در بالای نتایج جستجو، بالای فهرست‌های ارگانیک ظاهر می‌شوند. اگر کاربر تصمیم گرفت روی تبلیغ شما کلیک کند، شما هزینه آن کلیک را پرداخت می کنید.

بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا، کسب و کار شما بر دستیابی، تعامل و ارتباط با مصرف کنندگان از طریق محتوا متمرکز است. این محتوا که می تواند شامل ویدئوها، پست های وبلاگ، اینفوگرافیک ها و موارد دیگر باشد، ارزش هایی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یک استراتژی بازاریابی اینترنتی است که شامل پرورش سرنخ ها، ایجاد وفاداری به برند و تبلیغ محصولات یا خدمات شما به مخاطبان از طریق ایمیل است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی 

بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ایجاد آگاهی از برند و افزایش تبدیل تمرکز دارد. یک کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند یک یا چند نوع پلت فرم رسانه های اجتماعی را شامل شود، مانند:

 

بازاریابی ویدئویی

از طریق بازاریابی ویدئویی، شرکت شما دسترسی خود را افزایش می دهد، درآمد خود را افزایش می دهد و عملیات خود را گسترش می دهد. مانند بازاریابی محتوا و همچنین بازاریابی ایمیلی، کسب و کار شما بر ایجاد ویدیوهای اطلاعاتی و ارزشمند برای مخاطبان هدف خود متمرکز است.

کلام آخر

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین عناصری است که شما برای شروع کار به آن نیاز خواهید داشت. یک برنامه جامع به شما کمک می‌کند مسیر بهینه‌ای را برای مدیریت کسب‌وکار خود در نظر بگیرید و تمام ابعاد را بسنجید.