فقط صفر و یک:
داده ها در کامپیوتر ذخیره و تبدیل به یک سری از صفر و یک ها میشوند بنابراین چطور میتوانیم یک تصویر را ذخیره کنیم؟
پیکسل ها:
برای ذخیره یک تصویر در یک کامپیوتر تصویر عناصر به کوچکتری به اسم پیکسل شکسته میشوند پیکسل (مخفف PLCture ELement) و نشان دهنده یک رنگ هستند.
محاسبه:
تصویری با resolution (وضوح) 1020 در 800 پیکسل 1020 * 800 (816000) پیکسل دارد برای اینکه کامپیوتر بتواند تصویر را ذخیره کند، هر پیکسل با یک مقدار باینری نمایش داده میشود.
بیت مپ :
بیت مپ روشی است برای ذخیره کردن تصاویر با استفاده از پیکسل ها و به این دلیل به آن بیت مپ گفته میشود که یک نقشه از محل ذخیره بیت های اطلاعات است و این اطلاعات به عنوان دنباله ای از اعداد برای تعیین رنگ هر پیکسل ذخیره میشود و در هر n بیت 2 به توان n رنگ وجود دارد بنابراین 1بیت به ما 2 رنگ میدهد، 2 بیت 4 رنگ و 3 بیت 8 رنگ و…
یک مثال سیاه و سفید:
در یک تصویر سیاه و سفید ساده یک bitmap فقط باید بداند پیکسل روشن است یا خاموش که میتواند به صورت 1 یا 0 ذخیره بشود. در یک تصویر رنگی ما به “بیت” های زیادی نیاز داریم (به طور معمول24) برای ذخیره مقادیر رنگ هر پیکسل تصویر در خطوط هر خط از چپ به راست ، بالا و پایین کد گذاری میشود.
یک مثال رنگی:
در یک تصویر که از چهار رنگ استفاده میشود برای هر پیکسل به 2 بیت نیاز داریم که در نتیجه میشود:
00-سفید
01-سیاه
10-زرد
11-آبی
متا دیتا:
برای تفسیر هر تصویر کامپیوتر باید بداند:
وضوح: ارتفاع عرض بر حسب پیکسل
عمق رنگ: چند بیت نشان دهنده هر پیکسل است و به این اطلاعات اضافی متا دیتا میگوییم.